Lekkende Whirlpool koelkast.

Rdejager

  • #1
Hallo,

Ik heb het vogende probleem. mijn koelkast heeft tegen de achterwand een gootje te zitten. hier kan condenswater door afgevoerd worden. aan de achterkant van het apparaat zit een lekbakje waat het water inkomt. Dit bakje zit boven de moter en het water wat hier inkomt moet neem ik aan verdampen. Ik heb echter zoveel condens vorming in de koelkast dat het lekbaje steed overstroomt. De deur zit goed dicht dus de koelkast krijgt ook niet onnodig veel warmte naar binnen. Weet iemand wat er aan de hand is??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Waarschijnlijk zit het afvoerpijpje van het gootje verstopt, met een cocktailprikker o.i.d. het gaatje schoonmaken.
 

Rdejager

  • #3
Hallo,

Er loopt allemaal condens water uit de achterkant van de koelkast. Het water gaat via het condens afvoergeultje aan de binnenkant naar het opvangbakje aan de achterkant.
Het gaatje is niet verstopt het water staat ook niet in de koelkast maar gaat via het gaatje in het opvangbakje aan de achterkant van de koelkast. De hoeveelheid vocht die de koelkast produceert is zo groot dat het bakje steeds overstroomd Als ik de koelkast op stand 3 heb staan slaat deze voortdurend aan en vormt zich een dikke ijslaag op de achterkant(binnen) van de koelkast die dus ook steeds gedeeltelijk weer wegsmelt en de hoeveelheid water veroorzaakt.
Wat kan hiervan de reden zijn.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Is de afdichting van de deur in orde ?
Kijk rondom of er een scheur in zit en of de aansluiting op de kast goed is.
Is dat in orde dan is het vrijwel zeker een lekkage in het koelsysteem, daar is in zo'n geval niets aan te doen, de koelkast gaat steeds vaker aanslaan om de zaak op temperatuur te houden, op een gegeven moment is de koelvloeistof op en zal de kast niet meer koelen.
Kan een paar dagen duren, hooguit een paar weken.

Op afstand is het moeilijk te beoordelen, misschien dat u een afspraak kunt maken met een monteur van een plaatselijke witgoedzaak, als de kast naar z'n grootje is en u koopt daar een nieuwe dan willen ze meestal de onderzoekskosten wel laten zitten.
 

Rdejager

  • #5
Ok dan,

Bedankt voor uw reactie.
Ik kan u wel verzekeren dat de aansluiting van de deur goed is en ook de rubbers zijn als nieuw. De kast is net twee en een half jaar oud. Ik heb geen garantie meer. Maar als het koelsysteem lek is komt het dan niet in gas vorm naar buiten in plaats van vloeistof?? Ik heb inderdaad wel het idee dat de kast steeds vaker aanslaat. Hij staat nu op stand twee en dan gaat het redelijk er ontstaat nu niet zoveel vocht binnen in de kast maar zodra de ik de stand naar iets kouder zet dan komt er weer een dikke ijslaag op de achterkant. Mocht het inderdaaad het koelsysteem zijn is dit dan ook schadelijk??
 

Rdejager

  • #6
Voor de gezondheid bedoel ik??
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Een koelkast moet langer dan 2,5 jaar probleemloos mee gaan.
Bel de leverancier hierover.
Kijk eerst even bij consumentenrecht om zeker te weten wat uw rechten zijn.
 

Rdejager

  • #8
Dank je voor de tip zal ik zeker even doen, De leverancier Wil wel een service monteur sturen maar deze moet volledig betaald worden. Dan koop ik liever direkt een nieuwe van een goed merk. K zal me er eerst even in verdiepen wat mijn rechten zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu