Lekkage wasmachine voorkomen

-stuffie-

  • #1
Hallo,

Ik heb mijn wasmachine op zolder staan en wil nu maatregelen nemen om lekkage te voorkomen. Ik heb hierbij de volgende vragen:

1. Ik heb een LG WD-12380 FBN. Ik kan nergens (iets betrouwbaars) vinden of deze al iets ingebouwd heeft dat lekkage voorkomt. Weet iemand dit? Heeft het zin om een lekbak eronder te zetten, of zit er een vlotter is?

2. Ik heb begrepen dat er verschil is tussen een waterslot en een waterstop. Een waterslot is volgens mij een apparaat dat een ingestelde hoeveelheid water per keer doorlaat. Wat is dan een waterstop?

3. Ik heb ergens op internet gelezen dat de wasmachines van tegenwoordig zo goed beveiligd zijn, dat preventieve maatregelen eigenlijk niet meer nodig zijn. Wat vinden jullie hier van?

4. Heeft iemand nog andere tips?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
  1. Volgens de gebruiksaanwijzing die ik van de site van de leverancier haalde, heeft de LG WD-12380 FBN géén ingebouwde beveiliging.
  2. Waterstop wordt meestal gebruikt als aanduiding voor een losse (mechanische) beveiliging die je tussen kraan en slang schroeft. Deze wordt ook wel "aqustop" genoemd, maar de fabrieken bedoelen met aquastop eigenlijk de aan de wasmachine vastzittende waterbeveiliging met een afsluiter aan het einde (eigenlijk begin...) van de aanvoerslang.

    Ook het woord waterslot wordt gebruikt voor zo'n mechanische voorziening, terwijl waterslot ook een ander woord is voor een sifon (zwanenhals) bij een (bijv. wastafel) afvoer.

    Er is dus geen eenduidige benaming.
  3. Er zijn machines die zeer goed beveiligd zijn: waterdichte bodem, slangbreukbeveiliging, lekkagebeveiliging, aquastop die afsluit indien lekkage ergens. Vaak vond je deze modellen in het wat duurdere segment.

    Maar er zijn dus ook nog vele wasmachines die dergelijke beveiliging niet of maar half hebben. Zo zijn er bijv. ook enkele merken, die zeggen een aquastop te hebben, die in werkelijkheid alleen slangbreuk op mechanische wijze beveiligt (zoals de losse waterstop).

    Voor vaatwassers ligt het anders: die zijn vrijwel allemaal beveiligd tegen lekkage.
  4. Als je de wasmachine niet wilt vervangen door een andere die volledige beveiliging heeft, dan is een lekbak, in combinatie met een elektronische waterstop/aquastop een oplossing. Zp'n elektronische waterstop zet je net als de mechanische tussen kraan en slang, is batterijgevoed en heeft een watersensor die je in de lekbak legt en die in geval van lekkage de watertoevoer afsluit.

    Zo voorkom je dat je wasmachine door de lekkage nog verder defect raakt, opmdat het in de lekbak opgevangen water zo hoog komt te staan dat het sluiting in de onderkant van de machine veroorzaakt...

    Dergelijke elektronische waterstops vind je vaak bij witgoed-onderdelenwinkels.
 

-stuffie-

  • #3
Bedankt voor de info.

Ben net even naar de ***** geweest, en ze hebben daar duidelijk een waterstop en een waterslot. Op de waterstop staat "voorkomt watervoerlast bij slangbreuk". Een goedkoop dingetje, maar wat doet het precies?
 
  • Like
Waarderingen: Klussen Verbouwen

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Indien dat zo'n klein (blauw of grijs) apparaatje is, dat je tussen kraan en slang monteert, zonder verdere elektronica, dan is dat gebaseerd op het mechanisch meten van een waterhoeveelheid, die achter elkaar door de slang gaat. Zodra er meer dan de ingestelde aantal liters water doorheen gaat, blokkeert hij de toevoer.

Die apparaatjes blinken in het algemeen niet uit in betrouwbaarheid, ze willen wel eens blokkeren wanneer dat niet de bedoeling is. Verder moet je toch eerst een flinke lekkage hebben gehad voordat dat ding blokkeert, er ligt dus al een flinke plas water op de vloer.

Hij zal ook niet beveiligen tegen een geringe lekkage. Dus wanneer er een onderdeel onderin de wasmachine een beetje lekt, te weinig om boven het aantal liters per wasbeurt te komen.

De combinatie van lekbak met elektronisch "waterslot" is voor een bestaande wasmachine zonder eigen beveiliging veel betrouwbaarder.
 

-stuffie-

  • #5
Nee, ik had mijn vraag niet goed gesteld. Het gaat niet om zo'n blauw ding (een waterslot) met 9 standen. De vraag gaat over een waterstop, een veel kleiner metalen ding. Geen idee hoe het werkt.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Geen idee wat je bedoelt!

Zal identiek werken, vermoed ik.
 

-stuffie-

  • #7
Ik kan er ook niks over vinden op internet. Volgende keer als ik naar de ***** ga, dan ga ik een foto maken.
 

Co de Witgoedman

  • #8
Ik weet wat het blauwe ding is, niet aan te bevelen.
De slangbreuk beveiliger is ook mijn advies niet.
Het beste kunt u een beveiliger kopen , die is zwart, zit een voeler aan voor op de grond en werkt op batterijen.
 

-stuffie-

  • #9
Ja, maar de vraag bllijft: wat is een slangbreuk beveiliger?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Stuffie123 schreef:
...wat is een slangbreuk beveiliger?
Kees schreef:
Indien dat zo'n klein (blauw of grijs) apparaatje is, dat je tussen kraan en slang monteert, zonder verdere elektronica, dan is dat gebaseerd op het mechanisch meten van een waterhoeveelheid, die achter elkaar door de slang gaat. Zodra er meer dan de ingestelde aantal liters water doorheen gaat, blokkeert hij de toevoer.
Slangbreukbeveiliger = mechanische doorstroombegrenzer = mechanische waterstop = mechanisch waterslot = ........

Maak zelf je keuze uit welke methode van beveiliging, zoals aangeraden wordt, of juist lekker goedkoop. Meer valt er toch echt niet over te zeggen, we hebben het redelijk uitgelegd, dacht ik zo.

Je kunt echt niet verwachten dat je voor enkele euro's het summum van beveiliging te krijgt!
 

-stuffie-

  • #11
Laat maar, ik plaats wel een keer een foto.
 

Henny

  • #12
een veel kleiner metalen ding. Geen idee hoe het werkt.
Zodra de toevoerslang los zou schieten of scheuren (dus als er geen tegendruk meer is) zal deze waterstop de doorstroming direkt blokkeren.

Bij (kleine) lekkage's zal deze vorm van beveiliging dus niet functioneren.
 

-stuffie-

  • #13
Maar als de wasmachine water neemt, dan is er toch ook geen tegendruk?
 

Henny

  • #14
Het inlaatventiel geeft voldoende tegendruk om de waterstop niet te activeren.

Deze waterstop werkt dus alleen bij breuk van de toevoerslang.

Een beveiligde toevoerslang, in combinatie met en vlotterbeveiliging op
de bodemplaat van de machine, is de meest betrouwbare beveiliging tegen waterlekkage.
 

-stuffie-

  • #15
Eindelijk snap ik het.

Henny, je bent de beste!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu