Lekkage uitgezakte loodvoeg

Michiel747

  • #1
Onze woning (eind jaren 90) heeft verschillende buitengevelmaterialen boven elkaar. Op ongeveer 2 meter hoogte gaat de spouwmuur (14cm spouw met 10cm glaswol) met gemetselde buitengevel over op Sto-therm (10cm EPS op binnenblad met spachtelputz afgewerkt).
Boven de schuifpui (achterkant) doet zich bij flinke regenval lekkage voor en langs de zijgevel lijkt ook water de weg naar binnen te vinden: in de dekvloer van de baganegrondvloer ligt een electraleiding vlak langs de binnenmuur/binnenblad (hele lengte) waar water in staat.

Het lijkt erop dat het lood boven de spouw/onder de EPS gevelisolatie is uitgezakt in de spouw en nu water tussen de overgangen in het lood naar binnen laat.

Om het water tegen te gaan/verminder heb ik 2 jaar terug compriband aangebracht in de voeg. Boven de schuifpui is het lood in het verleden ook al eens vastgeplakt op de betonlatei.

Nu vraag ik me af wat het nut van het lood en de voeg is (en of ik deze niet helemaal dicht zou kunnen kitten). Bij een aanbouw moet de loodvoeg er voor zorgen dat vocht in de spouw (van boven) naar buiten gevoerd wordt ipv lekkage in de aanbouw. Bij het EPS systeem kan er toch geen vocht tussen EPS en binnenblad komen of naar beneden lopen? Ofwel: heeft het lood een waterkerende functie? Het lijkt me meer benodigd om de overgang naar de betonlatei mogelijk te maken en de spouw eronder af te sluiten.
DUS: zou het dichtkitten van de voeg (welke kit?) de lekkages tegengaan of heeft de voeg nog een andere functie? Waar zou het water anders vandaan kunnen komen? (het is geen opsteigend vocht, is onderzocht)
We zouden ook de lateien kunnen laten verwijderen en het lood terug naar boven laten kloppen (kan dat?) en evt ondersteunende isolatie laten aanbrengen. Ik ben bang dat dit geen (blijvende) verbetering brengt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je woont er al sinds eind jaren 90?
Aan de betonnendorpel zit ook zoals op tekening een druiplip?
Het water wat van de putz loopt gaat horizontaal naar de binnenkant van de woning. Het lood zal voorkomen dat het water naar binnen kan lopen. Moet zijn geplaatst zoals op de tekening is aangegeven.

Onderste foto, het lijk net of het lood schuin naar binnen toe ligt. Moet aflopend naar buiten liggen. Ook daar zou iets van een druiplip beter functioneren.

Kit is ... vaak tijdelijk. Nooit doen.
 

Michiel747

  • #3
Het is idd niet geheel volgens tekening uitgevoerd. Het water van de gevel valt op het lood omdat iets uitsteekt buiten de bovenliggende gevel (wit). Het lood "valt" vervolgens in de spouw, waardoor water naar binnen kan.


Suggereer je iets (druiplip) aan de onderkant van de Putz aan te brengen om het water verder naar buiten te verplaatsen?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Inderdaad misschien is het mogelijk een stripje tussen de putz en het isolatiemateriaal aan te brengen.
De blauwe lijn zo loopt het regenwater van de gevel.

De isolatie een cm achter de putz weg smelten. Is de isolatie van EPS kan het met thinner aceton.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu