Lekkage door afvoer dakkapel

Yossie

  • #1
Ha klussers,

Oplossing gezocht voor lekkage bij extreem weer

K hab twee jaar gelden nieuwe dakkapel geplaatst van 4,8m lang,
deze dakkapel heeft een afschot naar twee kanten toe, met de linkerafvoer nooit geen problemen gahad en met de rechterafvoer ongeveer twee keer per jaar een heel klein spoortje water op de muur.

Het probleem is als volgt, bij extreme regenval kan mijn dakpan het water van de dakkapel niet verwerken en loopt de dakpan als het ware "over"
Onder de dakpan die overloopt zit de woningscheidende wand van de zolder gevolg het waterslaat over de pan en loopt dan via deze muur naar binnen

Wat is een goede oplossing??
- afdek zeil onder de pannen leggen bij de muur
- naad tussen dakbeschot en muur afpurren ( waar loopt het waterdan heen)
-de laatste 3 a4 pannen aan de buitenzijde dichtsmeren zodat overslag van de pan geen lekkage meer veroorzaakt

Groet Jos
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
1 of 2 foto's zijn welkom, dan wordt het iets duidelijker.
 

Yossie

  • #3
Bij deze de afbeeldingen


 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat verstaat u onder links en rechts ?
Wat ik op de bovenste foto zie kan ik me voorstellen dat er water onder de pannen doorspoelt bij hevige regenval, als de uitmonding van de pijp precies in het midden van de pan legt zal dat m.i. minder worden.
Doordat de pijp uit het midden ligt ontstaat er soort van golf die het water onder de pannen doordrukt.
Het beste is de pijp te verlengen tot zo'n 15 cm boven de goot.
 

Fiesiekus

  • #5
Dat klopt ja. Zo'n situatie heb ik in m'n vorige woning precies zo meegemaakt. Bovendien is het "geen porem" zoals die buis nu hangt. Het beste ga je vanaf de boeiboord eerst verticaal, dan een buis in dezelfde kolom pannen als waarin die looslabbe liggen, en je eindigt in de onderste panrij
 

Yossie

  • #6
In de eerste instantie liep het water ook af via de dakpan waarin de loodslabbe ligt maar dit gaf weer bij extreem weer lekkage bij de aansluiting zijwangdakkapel ( het water liep bij de laatste pan bij voorkant kozijn onder het lood en liep toen hier naar binnen)

K heb net een rondje gedaan in de buurt maar niemand heeft een pijp die over het dak loopt tot 15 cm van boven de goot ( lijkt me niet een veel toegepaste constructie en ook "geen porum"
 

Yossie

  • #7
Rechts verstaat ik buitenvandaan gezien
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
met de linkerafvoer nooit geen problemen gahad
Volgens mij staat op de foto de linkerkant waar u nooit problemen mee had. :shock:
 

Yossie

  • #9
Sorry helemaal gelijk;-(

Het gaat om de linkerafvoer van buiten afgezien!!
 

Yossie

  • #10
Die linkerkant die je net quote was toen ik lekker droog binnen stond :D
 

Fiesiekus

  • #11
Nou ja, dan doe je 't niet zoals geadviseerd...
 

Mark en 3 meiden

  • #12
Zijn de pannen waar de lekage vandaan komt gecontroleerd op:
dat ze goed sluitend leggen
geen scheuren of afgebrokkelde hoeken hebben
of ze waar de volgende pan in het gootje van de betreffende pan ligt goed schoon is (dus geen grote mos ophopingen ofzo)
zo ja de afvoer pijp in het diepste gedeelte van de pan leggen
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Probeer dit eens.
In de bocht een kort stukje rechte buis zetten.
Het water komt dan geleidelijker uit de buis op de pannen
Nu spettert het alle kanten op.
Werkt de afvoer zonder lekkage dan weer deze weer langs de wand monteren.
Een flink eind verlengen kan ook maar of dat nou ze netjes is.
*wgb*
 

Yossie

  • #14
Bedankt voor de adviezen

T is nu ook weer niet zo dat het water hier naar binnen stroomt, t is echt alleen met een heel erg hoosbui en een wind uit de verkeerde hoek en dan is de hoeveelheid nog te verwaarlozen ( het komt niet eens tot de grond)

K ga het eerst eens proberen met een stukje pijp er nog aan.
Het probeem is als ik het dak laat afwateren over het lood dan kruipt het water bij een hoosbui onder het lood en komt bij zijwang naar binnen

Misschien dat ik wel een extra loodslab neer leg zodat het water niet meer onder het lood kan kruipen ( dus eindigen op het hoogste punt van de pan)

Ps: er zat op de bruchte pan wel wat mosgroei, dit is nu verwijderd
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Buig een krul aan het voetlood.
Het is breed genoeg. Wanneer het lood strak op de pan ligt kan het lood
capillair gaan werken.
Een krul in het lood voorkomt dit.

*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Op zich een goed idee maar het lood ligt hier niet zo strak dat capillaire werking heeft.
 

Edwin 41

  • #17
Ik zie op de foto dat er een soort van schuifstuk over de afvoerbak is geplaatst,ik ben hier niet kapot van want bij hele hevige regen zou je dus ook daar problemen kunnen krijgen,zeker als het water niet snel genoeg weg gaat
Ik zie liever een vergabak,ik denk zelfs dat de problemen daar vandaan komen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #18
Ik zie een lodenzijuitloop.
De verticale aansluiting is met een U of een rechthoekige buis aan de opstaande kanten van de binnenplakplaat gesoldeerd.
Zover ik kan zien een probleemlose zijuitloop.
*wgb*
 

Edwin 41

  • #19
Of dat gesoldeerd is kan ik niet zo zien,maar als er een staduitloop (afvoerbak)in het schuifstuk zit geschoven,dan geeft dit vaak problemen zeker omdat het hier om een lekage gaat die alleen tevoorschijn komt bij HEVIGE regen
 

Yossie

  • #20
De loden bak waar jullie het over hebben is een door de loodgieter gemaakte uitloop die volledig gesoldeerd is en ingeplakt is in de bitumen

( over de dakdekker kan ik duidelijk zijn, dit was echt een vakman) tevens is er geen daktrim ingeplakt maar een zinken afdekstuk met kraal

Op het dak ligt 8cm dikke pirplaten maar terplaatste van de uitloop aan allebei de kanten hebben we een plaat van 6cm toegepast welke schuin is afzaagt ( dit ivm dat je geen haakse hoeken mag plaatsen tevens is zijn er masiekstukken toegepast
Voor de duidelijkheid, het ligt niet aan het dak!!

Het probleem is dat bij zeer hevige regenval de uitloop meer watergeeft dan de pan aankan, ( het water komt met grote snelheid uit de pijp gestroomd) en loopt vervolgens over

K heb het mos weggehaald en er zijn hier gisteren nog een paar heel fikse buien gevallen maar geen spatje binnne.

Groet jos
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu