Lekkage dakraam - bovenzijde van het dakraam

Step2step

  • #1
Wellicht dat iemand mij kan helpen met het volgende. 4 jaar geleden is er bij ons een dakraam geplaatst. Sporadisch, na een hevige regenval, lag er wel eens een drup of 3 op de grond. Hier hebben we geen aandacht aan besteed omdat we simpelweg niet vaak op zolder kwamen. Deze zomer hebben we de gehele zolder verbouwd inclusief vaste trap. Nu komen we erachter dat het dakraam serieus aan het lekken is. Zie ook bijgevoegde foto. We hebben tijdens onze verbouwing alles gecontroleerd maar konden geen waterschade vinden, dus we dachten dat het kwam doordat het raam altijd op ventilatiestand stond. Nu ben ik zelf op inspectie gegaan en heb (tijdens een behoorlijke regenbui) onder de dakpannen gekeken boven het dakraam. Hier kon ik echter geen water vinden of een spoor naar het dakraam. Hierdoor is het voor mij een raadsel waar het water vandaan komt. Er zit geen lood om het dakraam, volgens het bouwbedrijf is dat niet nodig bij deze moderne dakramen.

De lekkage zit aan de bovenzijde van het dakraam, het moet dus of uit de nok komen of uit de 2 dakpannen onder de nok. Ik kan echter geen water onder de dakpannen vinden. Is hier iemand die nog een suggesties heeft waar dit vandaan kan komen? De aluminium rand (boven het kozijn) ziet er ook goed uit. Hier is ook geen lekkagepunt te vinden.


 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik zie een wol isolatie zonder damprem? Je hebt voor de rest van de zolder wel een dampremmende laag aangebracht?
Condens zou mogelijk kunnen zijn. Een warme zolder, lage temperaturen of-en een hoge luchtvochtigheid buiten.
Even in de gaten houden, wordt het nat als het buiten behoorlijk afkoeld en niet regent.
 

Step2step

  • #3
Voor condens is het teveel water op dit moment. Denk dat er nu zo'n 30CL ligt na 2 uur regen. De binnenzijde van de isolering is ook niet nat. De binnenzijde boven het dakraam ook niet, idem onder de dakpannen. Het lijkt bij de rand vandaan te komen. De aluminium rand om het dakraam heen, aan de buitenzijde, is ook niet kapot of lek. Wat waarschijnlijk had gekund was dat we het geraakt hadden met een spijkerpistool, ook niet het geval dus.

Denk dat ik er maar een professional bij moet hebben.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Controleer het (afwaterings)gootje boven het dakraam eens. Als dit vol zit met drap kun je ook deze lekkage krijgen.

Even het raam helemaal open klappen en je kunt er van binnen uit zo bij.
 

Step2step

  • #5
Net even met de gieter aan de slag geweest, de aanname klopte. Het zit in de bovenste rand van het dakraam. Heb daarop even water gegooid en 2 min later sijpelde het naar beneden. Echter kan ik geen 'gaatjes' vinden voor de afvoer. Ook geen zichtbare beschadigingen die lekkage kunnen veroorzaken..

 

Mee

  • #6
Step2step,

heb je dit issue ooit nog opgelost?
Ik denk dat ik nl. hetzelfde issue heb.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu