Lekkage dakkapel aansluiting pannendak

Dickspaans

  • #1
Situatieschets
Ik heb een dakkapel op de zuidwest-kant. Met harde wind (zondagmiddag en nacht van donderdag op vrijdag) en veel regen sijpelt er water de slaapkamer 1 etage lager in, op het bed van mijn dochter. Heel vervelend. Al jaren lang heb ik daar problemen. Wat is er gebeurd: pannen (Tuile de Nord) recht gelegd en vernieuwd; een zinken zijwang tegen de rabatdelen geintegreerd met een extra brede loodslab. Het is minder erg dan het was, maar toch nog lang niet goed.
De situatie is dat er heel veel water afgevoerd moet worden (dat water wat op het dakkapel valt en het water wat op de pannen daarboven valt) over de loodslabben naar de afvoer. Mogelijk dat een niet op de loodslabben maar daar onder terecht komt; mogelijk dat ook een deel van de regen door de wind onder de loodslabben gejaagd wordt.
Mogelijke oplossingen, denk ik:
1. loodslabben opnieuw aandrukken;
2. vanaf bovenkant dakkapel een open pijp vam 20 cm lengte laten aanbrengen zodat water van dakkapel niet op de loodslabben aansluiting dakkapel/dak (en mogelijk onder die loodslabben komen) geloosd wordt, maar zo'n 20 cm daar vanaf.
3. een pijp aanbrengen zodat al het water van het dak van het dakkapel via die pijp direct op de goot geloosd wordt en niet over de loodslabben gaat. Risico op een ronde gesloten pijp is dat het van boven verstopt kan raken door bladeren. Half open pijp is beter.
Mijn vragen
1. is mijn analyse juist/plausibel?
2. welke oplossing raden jullie aan? wat zijn de voordelen/nadelen van de oplossingen die ik suggereer?
3. zijn er nog meer oplossingen?
4. zou er schade kunnen zijn door de lekkages? waar moet ik op letten? hoe kan ik dat constateren?
5. valt dit onder de opstalverzekering?
6. kan ik mijn loodgieter aanspreken (door bijv lager tarief) van het feit dat hij al diverse pogingen heeft ondernomen en de lekkage nog steeds niet weg is?
 

Fiesiekus

  • #2
Met oplossing 3 heb ik goede ervaring (20 jaar geleden); een pijp die het water van dakkapel direct naar beneden leidt en loost op de goot. Verklaring had ik niet; blijkbaar kan zo'n overgang niet al te veel regenwater verstouwen.

Wat je ook wel ziet is dat er op de aansluiting wang - pannen, een goot onder de pannen is geplaatst waarin de loodslabben (of zink?) in uitkomen. Misschien beter, als dat al lukt bij de Tuile du Bord?

Verder zijn geld-, loodgietersverdriet- en verzekeringszaken geen onderwerp op dit forum.
 

Dickspaans

  • #3
Dank je beste fiesiekus. Ben je echter niet bang dat de pijp verstopt raakt met (blader)afval?

bedankt alvast, Dick
 

Fiesiekus

  • #4
Als het H2O via zo'n klok (?) uitstroomt hoort er op het dak al een raster tegen afval te zitten. Die houdt wel (wat) tegen. Het (platte?) dak van de kapel zal je toch consequent van blad moeten ontdoen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu