Leidingen van centrale verwarming

John

  • #1
Ik heb in mijn vorige huis een complete centrale verwarming aangelegd, alle leidingen boven het plafond met snelkoppelingen gemonteerd, zonder problemen.

Nu gaan we een nieuw huis bouwen, en wil ik de leidingen zoveel mogelijk wegwerken.

Mijn vraag is:
Moeten de leidingen in een beschermende buis vooraf in het beton gelegd worden, waardoor je alle maten al vooraf moet bepalen of worden ze op het ruwe beton bevestigd met doorover een afwerklaag?

Als laatste vraag is, mag je ook snelkoppelingen gebruiken wanneer leidingen in het beton liggen .
Misschien hebt u een ander idee om de leidingen zoveel mogelijk uit het zicht te nemen, waardoor ik verder kan.

Met vriendelijke groeten
 

MarcoDezicht

  • #2
Beste John

Je hoeft tegenwoordig niet meer met pijp te werken.
Als je nu inplaats van pijp cvslang meent dan kan het gewoon in de afwerkvloer per radiator.

Op de plaats waar je een verdeler kan plaatsen daar komen dan alle slangen bij elkaar een ga je naar een andere verdieping met pijp.
Daar kan wederom weer een verdeler om de boven verdieping te verdelen.

Een andere optie is dat je op de begane vloer vloerverwarming neemt als hoofdverwarming. Werkt ook perfect; werk er nu zelf al zo'n 5 jaar mee en dat gaat zeer goed.
 

John

  • #3
Beste Marco

Bedankt,
Mijn vorige cv installatie heb ik aangebracht in ons vorig huis in Nederland,
Nu woon ik in Frankrijk, waar de temperatuur anders is, waar vloerverwarming niet zo op zijn plaats is, dus als je het goed vind hou ik het op radiatoren

Als ik het verder goed begrijp krijg je bij dit systeem in mijn geval 7 radiatoren, 14 slangen te lopen naar de verdeler, alle slangen met de zelfde diameter? Hoe dik moet in dit geval de afwerkvloer worden, om alles netjes weg te werken.
Zijn deze kunststof pijpen in alle maten verkrijgbaar ?

Met vriendelijke groeten
 

MarcoDezicht

  • #4
hoi jhon

Je vraag of er verschillende diameters zijn, kan ik je beantwoorden met ja, en dat zijn 12mm, 14mm, 16mm.
De afwerk vloer kan bij een slang van 16mm ongeveer vanaf 3 cm, dit is al voldoende.
Er bestaan ook slangen van 20 mm die zijn goed geschikt om van verdeler naar verdeler te gaan als je een stuk door de vloer moet overbruggen.

Veel sucses met bouwen
 

John

  • #5
Beste Marco,

Mijn laatste opmerking en vraag over dit onderwerp.

Het komt er nu op neer dat ik vele meters kunststof buis met omhulser in de afwerkvloer moet verwerken, wat tamelijk duur is (op internet nagezocht ongeveer 2,50 euro per meter) en veel warmte verlies oplevert.

Kun je en mag je ook aftakkingen maken in de afwerkvloer, ik heb geen idee of de koppelingen hiervoor in de handel zijn en als deze er zijn, is dat 100% vertrouwd, omdat je er bij een e.v.t lekkage grote problemen hebt.

Met vriendelijke groeten
 

Mik

  • #6
Ik zou graag nog wat willen toe voegen, de maximale lengte van de slangen per radiator is af hankelijk van het vermogen van de radiator en wat voor soort onderblokken op de radiator, hier een voorbeeld.

Slang van 16mm met een radiator van 3,5 kw max. lengte 90 meter per lus.

Bij een radiator van 5,5 kw max. 50 meter per lus.
Bij een radiator van 7,5 kw max. 20 meter per lus.
Uit gaande van onderblokken 100% doorlaatbaar.
Ik zou zeker geen t-stukken in een slang zetten dit geeft teveel weerstand oof misschien lekkage's.

Je kan bijv. wel twee radiatoren op een lus zetten maar moet je met instelbare onderblokken werken en deze inregelen, wel weer rekening houden met het vermogen van de radiatoren en max. lengte van de slang.

Er zijn tabellen te verkrijgen bij verschillende groothandels/fabrikanten.
Informeer even bij een installateur.
 

H@ns

  • #7
Hou er rekening mee dat ze in Frankrijk andere diameters hanteren!
Voor CV gebruiken ze carbonvrije koperleidingen (waarvan ik altijd dacht dat die zorgen voor oxidatie in combinatie met metalen koppelingen...?) en die heb je in verschillende diameters die in Nederland niet meer voorkomen.

Hoe het met die kunststofleidingen zit weet ik niet maar als ik die diameters zo zie die hier genoemd worden (14 en 16) dan komt dat overeen met het Franse systeem.

Hoe dan ook overwegen of je alles daar koopt of alles hier!
Radiatoren en koppelingen zijn daar in elk geval vele malen goedkoper. Ik heb pas eens uitgerekend wat het zou kosten om een cv-installatie aan te leggen in een Frans vakantie huis; tussen de 1500 en 2000 € (10x radiator 900W, drukvat, leidingen en koppelingen en een stookketel op gas!! een olie ketel is iets duurder maar dan nog)
 

John

  • #8
Beste Hans.

Goed te horen dat je ook werkzaam bent geweest in Frankrijk, en vooral die prijs die jij noemde (tussen de 1500 en 2000 euros voor de complete installatie klonk als muziek in mijn oren.

Ik ben dus hier in Frankrijk gaan informeren, over maten en prijzen.
De maten voor flexibele pijp is grotendeel zoals je schrijft 14 of 16 mm

De cv ketel merken zijn veelal Aliance, Brotje, Ferrola, Atlanta en Dietrich.
Maar de prijs viel erg tegen, ik heb gezocht naar een combiketel op stookolie, met een capiciteit van minimaal 18 kw. De goedkoopste is de aliance 2400 euro excl btw plus 9 radiatoren 1125 euro totaal 3525 euro zonder aansluitmaterialen pijpen e.d.
Misschien kun je mij op weg helpen, naar dat bedrijf, en merk waarvan jij je materialen hebt gekocht.

Met vriendelijke groeten
 

H@ns

  • #9
Ik weet niet waar je precies in Frankrijk zit maar ik heb de prijzen van Brico Dépôt in Charleville Mézière, departement Ardennes noord-Frankrijk.


Ze hanteren een soort Aldi formule; weinig opsmuk en zeer lage prijzen maar goeie kwaliteit.

De goedkoopste ketel op gas die ik heb gezien was rond de 700,- en op "mazout" + 1200,- (ik weet de exacte prijzen niet want de folder ligt dus in Frankrijk maar zodra ik er weer ben zal ik wat prijzen en specificaties posten)
Overigens zijn die olieketels loeizwaar en maken flink wat kabaal!!

Hoop dat je er zover iets aan hebt.
 

John

  • #10
Ik zit in het zuidwesten van de Dordogne, tussen Souillac en Sarlat. Ik heb ook nog even gezocht naar Brico Dépôt op internet, maar veel sites verwijzen naar castorama, en verder kom je niet.

We hebben nog wel even tijd, onze architect is nog druk bezig om alle vergunningen voor het bouwen te vergaren. Mocht je straks adressen weten van brico Dépôt , hoor ik het graag van je.

Op dit moment zou ik kiezen voor een ketel van het merk Alliance, een van de goedkoopste maar wel nog 2300 euro.

Groeten

john
 

H@ns

  • #11
Hoi John,
Ik zou nog even terug komen op de prijzen, ik heb de folder nu voor me liggen. Hou je vast:

Goedkoopste radiator; 30,- (1000 W)
Duurste radiator; 84,- (1100 W)

Set radiatorkranen; 10,- (nikkel; kraan, retour, beluchter, aftapstuk)
Set thermostaatkranen; 12,-(nikkel; kraan, retour, beluchter en aftaptule)

Carbonvrije koperbuis per 2,5 meter; 14mm 4,14Euro, 16mm 4,68 en 28mm 8,77
Uitgegloeid koper op rol van 10 meter; 14mm 17,26Euro, 16mm 19,64

Ketels:
Eurotherm gas 25kW, rendement 90,4%; 550,-
Eurotherm gas 26kW, rendement 91,2%; 700,- (snelle opwarmtijd en 12,5 lit/min capaciteit)
Lamborghini olie 35kW, 500,-
Lamborghini olie 32,5kW, 1390,- (snel, soort "plug and play" ding?! en geen apart rookkanaal nodig zeggen ze, snap niet goed hoe dan wel)
Lamborghini olie combiketel 30,6kW, 1990,-

Drukvat is bij alle geintegreerd.

In de Dordogne(24) zitten ze in Perigueux, tel. 0553056250
(ook in Troyes en Bauvais en nog meer maar ik weet niet goed wat het dichtst bij jou is..)
 

John

  • #12
Bedankt Hans, voor je info

john
 

John

  • #13
Hans nog even het volgende.

In Nederland hanteerde ik voor de berekening van de hoeveelheid wats voor de radiatoren het onderstaande minus verliezen van slechte isolatie, ligging en ramen e.d

Rekenvoorbeeld.

Aanbevolen temperaturen en de bijbehorende watts per m3
woonkamer/badkamer 22 C = 80 w per M3
eetkamer 20 C = 70 w per m3
studeerkamer 18 C= 60 w per m3
hal/keuken/slaapk. 15 C= 50 per m3
w.c./berging 10 c= 30 per m3

Een slaapkamer van vier meter lang, drie meter breed en twee meter vijftig hoog heeft een inhoud van 4 x 3 x 2,5 = 30 m3. Er is dan 30 x 50 = 1500 watt nodig.

Weet jij ook wat voor maatstaven er in frankrijk gebruikt worden, ik krijg hier nooit duidelijke antwoorden, maar ongeveer maten, wat soms de helft is van bovenstaande berekeningen, de winters zijn hier natuurlijk wel milder.
Misschien heb je hier informatie over.


Met vriendelijke groeten,

john
 

H@ns

  • #14
Mijn ervaring is dat Nederlandse huiskamers veeeeel te warm zijn!!
Maar met een goeie capaciteit en een radiatorknop heb je volgens mij de meest ideale situatie, te lage cap. is gewoon lastig!
Ik heb hier alleen houtkachels nu, de muren zijn 50cm dik, massief. Als we hier aankomen duurt het meestal 2 dagen voordat heel die massa is opgewarmd. Tot die tijd branden de kachels volle bak omdat de muren nog veel kou de ruimte in stralen.
Daarna kunnen de kachels getemperd branden en hou je het comfortabel warm met relatief laag stoken.
Voor een cv installatie kan ik me voorstellen dat je in het begin, om het huis op te starten, nogal wat capaciteit nodig hebt.

Als ik hier ga aanleggen (ooit..) en ik zou uitgaan van de Nederlandse norm, incl. verhoging i.v.m. slechte isolatie dan hangt elke muur zo ongeveer vol met radiatoren!! Ik denk dat de producenten die die norm hebben bedacht ofwel bejaard zijn danwel een beetje aanzichzelf denken ook :cool:
Die houtkachels zijn wel gezellig dus ik maak een combinatie van cv en hout. Een soort comfort cv, net als bij vloerverwarming.

Verder is voor mij persoonlijk 19 graden een aangename temperatuur in woonvertrekken, badkamer mag van mij best 18, 19 graden zijn de douche is warm toch! slaapkamer max. 15 graden.

Tenslotte nog.... :oops: :oops:
Die gasketels uit mijn vorige bericht zijn helmaal geen verwarmingsketels maar geisers. :shock: Klein taal probleempje, of ja meer een interpretatie verschil.
Die olieketels kloppen wel!! ook de combi.
 

John

  • #15
Mijn ervaring is dat Nederlanders het hier in Frankrijk vaak niet warm in huis hebben, door te kleine elektrische kacheltjes en de bekende houtkachels, die dan wel gezellig aandoen, maar vaak onvoldoende vermogen hebben, en waarbij eigenlijk nooit sprake is van een constante temperatuur, het is vaak te warm of te koud.

Voor mij moet de woon/ studeerkamer/ badkamer wel 22 graden zijn, dit had ik in Nederland, en dat is hier in Frankrijk niet anders.
De winters zijn hier wel korter en milder vandaar mijn vraag of jij, Hans,
weet wat voor norm er hier gehanteerd wordt. natuurlijk wil ik wel de juiste capiciteit maar ik wil ook mijn muren niet vol hangen met radiatoren.

Maar tot nu toe heb ik de indruk dat de bedrijven hier eerder qua nederlandse begrippen eerder minder dan meer radiatoren aan de muren plaatsen.

john
 

John

  • #16
Hans ben je er nog :?:
 

H@ns

  • #17
Ja daar ben ik weer, Kon even geen internet verbinding maken :x

Ik heb er nog even een tijdschrift op na geslagen, Maison & travaux, een extra bijlage van 80 pagina's over verwarming (Frans dus).

Goeie nieuws is: Als je besluit een verwarmingssysteem aan te leggen dat voldoet aan de huidige milieu eis (de meeste nieuwe systemen dus), kun je behoorlijke kortingen krijgen via de overheid. (dit staat in het huidige nummer van dat blad, 4€.) Moet het wel een eerste woning zijn, maar ik begreep dat je uiteindelijk wilt gaan wonen daar..

Slechte nieuws; in een ouder nummer, 80! pagina's verwarmingsspecial, inderdaad geen woord over inhoud vs capaciteit.

Ik heb ook de indruk dat ze wat zuiniger met radiatoren zijn dan hier in NL.
Tja waar ga je van uit? Je wilt natuurlijk overal rekening mee houden dus toekomstig gebruik op hogere leeftijd, kouwelijk bezoek, etc.
Ik zou denken; overcapaciteit is beter dan te lage capaciteit. In mijn huis met die enorme muren blijft de warmte erg goed op peil als de massa eenmaal is opgewarmd, de warmte wordt opgeslagen in de muren en straalt langzaam weer uit de vertrekken in, misschien dat dit ook een reden is om minder capaciteit voor te schrijven.

Het is ook lastig in zo'n land om een algeheel geldende norm te geven; er zijn zoveel verschillende, traditioneel bepaalde, bouwwijzen en erg veel verschillende klimaatzone's. Niet alleen landelijk maar ook plaatselijk i.v.m. hoogte verschillen.

Misschien dat 1 van de verwarmings experts hier iets over kan zeggen :?:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu