Leidingen in zwevende betonvloer

Janinzeist

  • #1
Voor een nieuw te plaatsen badkamer op de eerste verdieping ben ik van plan een nieuwe betonvloer te maken dmv lewisplaten. Om de draagkracht van de balken te behouden heb ik de nieuwe rioleringsbuizen (50mm) bovenop de balklaag aangebracht en uitsparingen in de lewisplaat gemaakt om hoogte te besparen. Voordat ik beton ga storten ben ik van plan de kieren tussen de lewisplaten en de leidingen te dichten met purschuim. Op de betonvloer wil ik electrische vloerverwarming aanbrengen met daaroverheen een zandcement deklaag en tegels. Het liefste maak ik de nieuwe vloer zwevend door de lewis oplegstroken toe te passen - volgens mij is het zelfs noodzakelijk de vloer zwevend te maken bij vloerverwarming.

- Kan/moet ik de vloer zwevend maken en mag ik daarbij de leidingen in het beton storten of is er dan kans dat de buizen scheuren/breken waneer de vloer gaat werken?
-Mag ik de leidingen rechtsreeks op de balken plaatsen zonder oplegstroken als er wel oplegstroken onder de lewisplaten liggen of is er dan kans dat deze scheuren/breken bij zware belasting van de vloer?

Bedankt alvast voor jullie advies!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Daarmee hebt u de sterkte van de lewisplaat aangetast.
 

Janinzeist

  • #3
Hi Jan,

Uiteraard heb ik de integriteit van de losse platen aangetast, maar wordt dit niet hersteld zodra het beton (met voldoende dikte) is gestort, eventueel met een wapeningsnet? De platen zijn op de plekken waar ze vrij zouden komen te hangen ondersteund met extra dwarsbalken. De uitsparingen in de lengterichting zouden sowieso niet tot een vermindering van de sterkte mogen leiden toch?

Onderstaand de huidige situatie.


Ter info; de balken hebben een overspanning van ong. 2.2m en een h.o.h. afstand van ong. 60cm. Deze balken zijn te zien aan de rechterkant van de foto.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik durf niet te zeggen hoeveel de vloer aangetast wordt, u hebt er zelfs twee afvoeren op liggen waarvan 2 stuks schuin, het stuk dat met de rillen van de plaat mee loopt kan het wel hebben.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dit is een zeer forse verzwakking. De laag beton moet dikker worden om nog enigzins een fatsoenlijke vloer te krijgen. Eigenlijk vind ik dit onverstandig.

Tussen de balken langs de leidingen is er wel een ondersteunende balk aangebracht?

 

Janinzeist

  • #6
Yes, er zijn extra tussenbalken geplaatst om de platen te ondersteunen. Daarnaast ga ik een wapeningsnet (5mm) in de betonvloer verwerken. Ik wil zo’n 5cm lichtgewicht beton toepassen gemeten vanaf de bovenflens. Effectief komt er dan minimaal 3 cm beton boven de PVC leidingen.

Ongeacht de kracht van de constructie, hoe zit het met de flexibiliteit van de leidingen? Moet ik me zorgen maken over een zwevende betonconstructie in combinatie met de “vaste
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
In honderdduizenden woningen en andere panden liggen de afvoeren in het beton, ik zou er rustig om slapen
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu