Legionella? Stilstaand water

Adieh

  • #1
Ff een vraagje. Ik heb een warmwaterleiding in de keuken afgedopt en gebruik nu een boiler ivm de afstand zolder (ketel) en keuken. De T splitsing van deze leiding zit in de betonnen afwerkvloer op de 1e verdieping verstopt en loopt dan verder naar de douche.
E.e.a is destijds aangelegd met flexibele kunststof leiding.

Kan het kwaad dat deze leiding altijd stilstaand water bevat en heb je hierdoor dan ook kans op legionella? ik kan nl. niet 123 de leiding bij het T-stuk afdoppen...

Iemand nog tips hoe dit dan wel op te lossen?
 

Xr8

  • #2
In een installatie mag in principe geen dood water (water wat niet doorstroomt) aanwezig zijn. Een ongebruikte leiding dient volgens de regels afgedopt te worden op een afstand van maximaal 5 x de leiding diameter vanaf een stromende leiding.

Door opwarming zou je inderdaad last kunnen krijgen van legionella. Het afkoppelen zal zoals u al aangeeft echter niet simpel zijn. Om deze reden laat men het vaak dan ook maar zo. Echter zo hoort het niet. Afkoppelen heeft absoluut de voorkeur.

Succes.
 

Adieh

  • #3
Ok thanx....helder antwoord.
denk dat ik em dan in de meterkast, ga afdoppen dat is +/- 10 cm buis vanaf het T stuk...dat lijkt me wel acceptabel!?

Iemand trouwens een idee hoe ik op eenvoudige wijze een kunststof PE leiding kan afdoppen zonder daar meteen een dure perstang voor te moeten "lenen"?

Of zou ik daar ook een (kogel)kraan tussen kunnen zetten zodat ik later de orginele situatie altijd weer kan herstellen?
 

Xr8

  • #4
Dat hangt er van af wat voor buis het is, als het 16 x 2 is dan zijn er diverse koppelingen in de handel welke gewoon met sleutels aangedraaid kunnen worden perstang is dan niet nodig.

Je bent dan alleen een freesje nodig om de buis te kalibreren, als het maar om een verbinding gaat dan kun je het ook met een mesje proberen. Met een beetje geduld gaat dan ook wel.

Succes.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Er zijn speciale slangtule's die passen in een knelkoppeling 15 mm, (eindkneldop).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu