Legionella buitenkraan in cementdekvloer met vloerverwarming

Klusehv

  • #1
Ons nieuwbouwhuis wordt opgeleverd zonder cementdekvloer tbv het leggen van vloerverwarming. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om een leiding voor een buitenkraan te leggen op de ruwe betonvloer en de leiding weg te smeren in de cementdekvloer. Nu komt er in de cementdekvloer ook nog vloerverwarming. Natuurlijk onstaat zo een leuke legionella kweekbuis.
- Is dit een probleem, aangezien de buitenkraan niet voor drinkwater bedoelt is (nou ja...voor de plantjes in de tuin natuurlijk wel)? In de periode van het jaar dat de vloerverwarming aanstaat wordt de buitenkraan waarschijnlijk toch niet gebruikt.
- Er komt isolatiefolie tussen de leiding en de verwarmde cementdekvloer. Is het wellicht nodig om nog een extra schuimmantel om de buis te leggen?
- Of is deze constructie helemaal geen optie en moet ik een manier gaan zoeken om de leiding onder de ruwe betonvloer te monteren?

Bedankt voor jullie reacties.

Dennis
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Dat laatste is de enige verantwoordde oplossing.
 

Wim Lenderink

  • #3
Hallo Dennis,
Legionella is een fenomeen wat al jaaaaren bestaat. Er zit ook in koud water legionella bacterie. Deze vermeerdert zich tussen de 25 en 60 graden. Koud water drink je ook. Het enige probleem is dat je bij het douchen, de kleine waterdruppels inademt en deze kunnen in je longen de veteranenziekte doen ontstaan. Misschien ga je buiten douchen, dan zou ik maatregelen nemen. Anders gewoon in de vloer leggen.

Groet,
Wim
 

Michiel_H

  • #4
Planten water geven met een bruisende sproeikop zorgt ook voor veel waternevel in de lucht. Dus het risico is groot. Anderzijds bestaat legionella al lang, maar de laatste jaren wordt het weer een hot-issue.
Ik denk dat je in deze situatie geen groot risico hebt. Aan het einde van het stookseizoen even doorspoelen en dan valt het wel mee. Overigens is drinken volledig zonder gevaar, inademen is het probleem.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu