Lawaaierige waterleidingen

Pepemama

  • #1
Heeft er iemand een idee....

In onze woning maakt de doorstroming van het moment dat je de kraan vol openzet een ruisend geluid? Als je de kraan snel dichtzet veroorzaakt dit een "slag" in de leidingen.

Zowel het ruisen als de klop in de leidingen is niet bij elke kraan, maar wel bij de meeste. Wat kan dit zijn? Heb al wel gehoord( i.v.m. geklop ) van een bypass voor de waterleiding. Heeft daar iemand ervaring mee?

Huis is 7 jaar oud. Bedankt :?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het ruisen onstaat vooral bij scherpe bochten, en eventueel bij niet afgebraamde uiteinden van de buizen. Daar is niets aan te doen. Een goede loodgieter ontbraamt de leidingen bij aanleg en maakt de bochten zoveel mogelijk met een buigijzer en niet met knietjes...

De "slag" in de leiding is vooral hoorbaar bij keramische kranen, omdat die erg snel van helemaal open naar helemaal dicht gaan. Daaraan is eventueel wat te doen door er een waterslagdemper op te zetten, maar het succes daarvan is lang niet altijd te voorspellen.

Die dingen moeten zo dicht mogelijk bij de bron van de waterslag gezet worden (de kraan dus) en dat is vaak erg lastig (en lelijk).

In de praktijk wordt meestal alleen een waterslagdemper geplaatst bij wasmachine en vaatwasser, en anders alleen als het beslist niet anders kan.

Gebruik eventueel de zoekfunctie van het forum met het woord "waterslagdemper".

En wat soms helpt: het beter vastzetten van de leidingen aan de muur, dus meer beugels.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
De langwerpige waterslagdempers vind ik niet zulke geweldige dingen, ze moeten vaak ingebouwd worden op zichtbare plaatsen.
Er zijn ook bolvormige te koop, deze heb ik een aantal keren geplaatst dichtbij de watermeter, tot nu toe geen klachten gehad van klappen in de leidingen.
De bolvormige moeten met een T-stuk aangesloten worden, voor zover ik weet zijn ze niet algemeen te koop dus dat zal even zoeken worden.
 

Pepemama

  • #4
Merci voor alle tips,
Peter.
 

Maryline

  • #5
Hallo,

Kijk ook even de terugslagklep na, het kan eventueel deze zijn die stuk is.
Deze zit normaal juist na de watermeter.
Voor een paar euro heb je al zo'n terugslagklep.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu