Latei oid noodzakelijk?

Remco79

  • #1
Hallo,

Binnenkort wil ik in mijn tuinschuur een extra opening maken. Hier wil ik geen deur in maken, maar het gat open laten (zie figuur, de rode lijn is het toekomstige gat). Er blijven zoals het er nu naar uitziet drie rijen bakstenen over. Bovenop de muur rusten de balken voor het platte dak. Is het verstandig om een latei of iets dergelijks te plaatsen?

Zo ja, kan ik dan ook volstaan met een stalen L-profiel welke ik aan de binnenkant van de schuur tegen de muur plaats (zie afbeelding 2)?

Alvast dank voor jullie reacties.

 

Droid

  • #2
Dat is noodzakelijk, vooral omdat het dak er ook op rust.

Dat is goed met een stalen latei te doen.
 

Remco79

  • #3
Dank voor je reactie.

Ik kies dan denk ik voor een stalen L-profiel, dat zie je er van de buitenkant niets van. Kan ik dit L-profiel met buiten aan de muur bevestigen, of is dit niet nodig. Lijkt mij wel ander ligt het L-profiel er 'los' in.
 

Tfro71

  • #4
Bij mij is nu twee keer een bintje geplaats. Dat zijn toch altijd H of I binten die ze direct boven de opening plaatsen in de plaats van de bakstenen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Remco79 schreef:
Kan ik dit L-profiel met buiten aan de muur bevestigen, of is dit niet nodig.
Wat bedoel je hiermee?

Een L-profiel gaat prima, is heel gebruikelijk als er zo weinig mogelijk zichtbaar moet zijn. Op het profiel kan je dan een rollaagje metselen.
Je tekent het profiel precies verkeerd om, het hoge been moet omhoog, omdat daar de sterkte uitgehaald wordt.
 

Ralph

  • #6
Je bedoelt een 80/80 L-profiel van pak em beet 1 cm dik. Daar hoef je niks aan te boren, alleen oplegging en eventuele ruimte ondervoegen is voldoende. Zet wel even een stempel onder die balk tijdens de werkzaamheden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu