Lampenolie in vloerbedekking, gevolg=bobbel

Alinimini

  • #1
Afgelopen weekend is er lampenolie op de vloerbedekking gevallen.

We hebben gelijk gedept met keukenpapier. Het was kleurloze lampenolie, dus er is geen vlek te zien.
Maar nu is er op de plek waar de lampenolie terecht is gekomen, een bobbel in de vloerbedekking ontstaan. :?

Het lijkt wel of er lucht onderzit. Weet iemand wat ik hier aan kan doen? Of trekt dit vanzelf weg? Het zit er vanaf maandag en het is nog niet minder geworden.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wegtrekken zal het zeker niet. Ik denk dat de vezels zijn uitgezet door de olie.

Misschien helpt schoonmaken met wasbenzine. Denk aan de brandbaarheid daarvan, vooral in combinatie met tissue! Goed ventileren, geen vuur en geen schakelaars aan of uit doen.

Probeer die wasbenzine eerst op een stukje dat niet in het oog valt, of op een restantje vloerbedekking. Dit in verband met o.a. verkleuring.

Succes!
 

Alinimini

  • #3
En als ik het met "gewone" tapijtreiniger doe?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Kan ik niet beoordelen. Het gaat naar mijn idee om het vette deel van de lampolie (identiek aan de vroegere petroleum..).

Ik heb alleen geprobeerd je een suggestie te doen om dat kwijt te raken. Een tapijtreiniger zit meer in de richting van een zeepmiddel, dat in combinatie met water vuil uit het tapijt losmaakt. Of het vet oplost, betwijfel ik.

Trouwens, ik weet ook helemaal niet zeker, of je met wasbenzine de zaak weer vlak krijgt, maar het is te proberen...

Als je nog een redelijk stuk tapijt over hebt van het leggen destijds, kun je er bewust wat overheen gooien om te proberen waarmee het het beste gaat.

Het is een naar probleem. :(

Succes!
 

Alinimini

  • #5
Ik ga het gewoon proberen. Even kijken of we nog wasbenzine hebben.
Bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik vermoed dat het gaat om aantasting van de foamlaag van de vloerbedekking door de lampolie, hopelijk is na verdamping van de olie ook het probleem opgelost, dit kan enige tijd duren.

Succes.
 

Nico

  • #7
Ik denk dat het moeilijk zal zijn om het eruit te krijgen.

Ben dat ook tegen gekomen en je ziet het nog altijd en heb met alles geprobeerd.

Alvast veel succes
 

Alinimini

  • #8
Ik heb een mail gestuurd naar Parade Tapijt. Het schijnt dat het vanzelf wegtrekt. De olie moet inderdaad verdampen. Dat gebeurt in 99 van de 100 gevallen, zeggen ze. Maar dat kan maanden duren.
We hebben nu zware dingen op de bobbel gelegd. Ik heb het idee, dat het wel wegtrekt.

Bedankt voor de reacties.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
U kunt nog proberen om het tapijt met een haarföhn regelmatig iets te verwarmen, doe dit nooit met een verfafbrander, deze wordt te heet.
Blijf met de föhn op een afstand van 20 tot 30 cm van de vloerbedekking.
Door het verwarmen zal de olie eerder verdampen, twee tot drie keer per dag dit doen bespoedigt de zaak behoorlijk.

Succes.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
Of gewoon zo'n ventilator op een voet erbij zetten en de hele dag door laten blazen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Nog even over de "zware dingen" op het tapijt.
Dit houdt de verdamping vrijwel helemaal tegen dus dan duurt het nog langer.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
3

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu