Lamp bij plaatsen via andere CD

Box0872

  • #1
Ik heb een werkende lamp met schakeldraad en fase onder de vloer naar een schakelaar. Hier wil ik nog een lamp monteren maar de nul en aarde moeten via een omweg komen omdat ik niet bij de vloer kan komen. Ze zitten wel op dezelfde groep. Nu sluit ik de 2e lamp aan maar er gebeurt niks. De fase draad via de omweg heb ik afgedopt en alleen aarde en nuldraad aangesloten.
Zou dit in theorie moeten kunnen werken of heb ik een afslag gemist? Anders zou ik alleen een 2e schakelaar erbij kunnen plaatsten maar die is dan niet inbouw.
Kleur fase en schakel zijn wat slecht te zien maar schakel loopt alleen van de lampen naar de schakelaar.
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
"alleen aarde en nuldraad aangesloten. "
Zoals ik het lees heb je nu de niet werkende lamp aangesloten op de aarde (groen/geel) en de nul (blauw)
Dan is het niet gek dat het niet werkt.
(een blunder, een schrijffout of ik begrijp het niet helemaal, ik gok dat laatste)

Fase (bruin) en schakel (zwart) verwisselen zou een lamp betekenen die altijd aan blijft.

In de lasdoos tussen de schakelaar en niet werkende lamp op je tekening zou gewoon een schakeldraad horen te lopen. Soms diep verstopte en zonder speling, met een zaklamp vaak wel te zien.

Nog een keer naar je tekening gekeken, die ik trouwens nog steeds niet begrijp, want in die lasdoos zit alles wat je nodig hebt:
Ik gok dat je schakeldraad naar de lamp simpelweg geen stroom krijgt. Kan je dat meten?
 

Box0872

  • #3
Schrijffout zie ik. Lamp zit met schakeldraad via 1e CD aangesloten en aarde plus nul draad via 2e CD alleen die zit nog niet aangesloten. Waardoor er geen stroom bij de lamp komt. Ik ga bij daglicht morgen de 2e CD volledig aansluiten en checken of de lamp dan wel brand. Ik denk dat dat het probleem dan zou zijn.

De schakeldraad is in de lasdoos gelast met de schakelaar en beide lampen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu