Laminaatvloer veert

System7

  • #1
Ik heb op de hele verdieping boven laminaat gelegd, op een houten verdiepingsvloer. De verdiepingsvloer zag er nog goed uit, was droog, egaal en kraakte nauwelijks. Ik heb er groene ondervloerplaten op gelegd, gevolgd door 4 mm folie en daarbovenop het (click)laminaat.

Nu merk ik dat de vloer toch verdacht veel opveert op de naden van het laminaat. Ik heb bij de ondervloer nooit veel speling gevoeld, maar het zijn natuurlijk wel allemaal losse planken die op vloerbalken gespijkerd zijn.

Mijn vraag: wat nu? Ik wil toch graag dat de vloer er een beetje solide in ligt... Het laminaat kan er nog uit want ligt niet verlijmd. Moet ik de groene ondervloerplaten (plm. 8 mm) vervangen door spaanplaat of hardboard, de folie er tussenuit? Of een sandwich maken van hardboard, ondervloerplaten, folie, laminaat? Ik heb de ondervloerplaten en de folie er tussen gelegd met als doel geluidsisolatie.

Alvast bedankt voor jullie reakties.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ik ben bang dat als de houten vloer veert dat toevoeging van een plaatje hardboard of spaanplaat je niet veel gaat helpen.

Zijn de onderliggende balken voldoende stevig?
Liggen de planken goed vast op de balken?
Heb je bij het aanbrengen van het laminaat wel rondom 1cm speling gehouden (maw staat de laminaat soms bol vanwege uitzetten?).
 

System7

  • #3
Ja, de balken zijn stevig genoeg en de planken liggen goed op de balk gespijkerd. Heb de vloer toen ie kaal was (m.a.w. tapijt erafgehaald) goed geinspecteerd op loszittende spijkerkoppen oid. Gaf me allemaal geen slecht gevoel. Ik ben dus bang dat de vering door de ondervloer plus folie wordt veroorzaakt, kan dat?

Ja, het laminaat ligt zwevend, dus rondom een flinke centimeter speling voor het uitzetten.
 

System7

  • #4
Even voor de duidelijkheid: het is niet de hele vloer die veert. Het valt me gewoon op dat als ik op sokken over de vloer loop dat de laminaatplanken op de naden indeuken. Ik schat een millimeter of 2 hooguit. Maar wel duidelijk voelbaar en erg irritant; geeft geen solide gevoel zoals je hebt bij laminaat op een betonnen ondervloer.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Ik heb er groene ondervloerplaten op gelegd, gevolgd door 4 mm folie en daarbovenop het (click)laminaat.
Normaal wordt 1 van 2 gebruikt, zo goed als zeker is het opgelost wanneer de folie eruit gehaald wordt.
 

Roman

  • #6
Ja, en als je folie gebruikt dan komt dat onder de groene platen en alleen nodig op de beganegrond als er geen kruipruimte is. Zoals Jan schrijft; haal die folie eerst eens weg.

Mocht de vloer nog steeds veren op de bestaande vloerplanken dan is het verstevigen er van de oplossing. Overigens ook een mooie oplossing omdat je dan eventueel, indien de versteviging stabiel en recht is, de laminaat op het hout kunt lijmen (een MDF of spaanplaat bijvoorbeeld). Hierdoor krijg je ook een "solide" vloer. Een laminaat is meestal 7 of 8 mm dik. Da's vrij slap.
 

System7

  • #7
Okee, dank allemaal voor de reakties. Ik ga inderdaad die folie er eens tussenuit halen, had gek genoeg al het gevoel tijdens het leggen dat het er allemaal wel 'zompig' van ging aanvoelen, maar ja men adviseert die folie dus dan doe je het toch maar. Is overigens niet speciaal folie voor onder die groene platen want is polystyreen-folie voor geluidsisolatie.

Als ik de vloer toch moet gaan verstevigen, wat is dan geschikt materiaal en een geschikte werkwijze? Moet ik de planken verwijderen en vervangen door OSB-plaat of multiplex of... ? Of kan ik bijv. hardboard op de planken lijmen/nieten; lijkt me dat dat een mooi egaal oppervlak oplevert?
 

Parketteurtje

  • #8
Hallo, ik weet niet en kan niet en wil het ook niet begrijpen waarom ook maar één iemand met enige kennis van zaken probeert iemand aan te praten dat ook "Laminaat" verlijmd kan worden op hout.
Roman schreef:
Ja, en als je folie gebruikt dan komt dat onder de groene platen en alleen nodig op de beganegrond als er geen kruipruimte is. Zoals Jan schrijft; haal die folie eerst eens weg.

Mocht de vloer nog steeds veren op de bestaande vloerplanken dan is het verstevigen er van de oplossing. Overigens ook een mooie oplossing omdat je dan eventueel, indien de versteviging stabiel en recht is, de laminaat op het hout kunt lijmen (een MDF of spaanplaat bijvoorbeeld). Hierdoor krijg je ook een "solide" vloer. Een laminaat is meestal 7 of 8 mm dik. Da's vrij slap.
Als je dit als tip wilt meegeven aan de mensen bedenkt dan eerst wat het betekend als je zulke vloer zou moeten verwijderen hoe dit in zijn werk gaat, ik dacht te weten dat hij dat toch inmiddels wel had begrepen hoe dat zit.

Laminaatvloeren zullen nu eenmaal altijd blijven bewegen en dat moet ook, en ook zul je goede speling geheel rond de vloer moeten laten anders gaat hij geheid bol staan zo erg werkt dat spul nu eenmaal.

En dan moet je gaan denken! als je deze zou verlijmd hebben dat tilt de gehele laminaat zich als een grote plank omhoog als deze niet kan werken en klapt die eruit, foetsie weg laminaat.

Wil je dat je laminaat niet veert of beweegt moet je overstappen op een andere keuze van vloer, laminaat is nu eenmaal een kunststof product daar moet je wat van kunnen accepteren. De groene plaat er tussen in is meer dan genoeg tussen planken en laminaat, meer hoeft niet.

Heb je geen kruipruimte onder je vloer legt dan eerst op de planken een laagje bouwfolie voor het optrekkend vocht en daar op de groene platen, ook dit is aan te bevelen indien je wel een kruipruimte hebt je weet maar nooit.

Met vriendelijke groet, Parketteurtje.
 

Roman

  • #9
Bij kleinere oppervlaktes is dat, naar mijn idee, te doen. Ik heb het gedaan in een kamer van 18m2, het zit er al een jaar of 4 probleemloos in.

Maar ik ben geen expert op DAT gebied, parketeurtje zoals ik heb begrepen wel. Mijn expertise is geluid en de geboden oplossing werkt. We zullen dus moeten samenwerken in een goede oplossing :)

Overigens zou ik, en daar doelde parketeurtje op, de boel niet op de bestaande vloer lijmen. Loshalen/breken is een klusje welke ik, inderdaad, net heb gedaan. Wat een werk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu