Laminaat over parket of parket verwijderen?

Joerek

  • #1
Over enkele maanden betrekken wij een nieuwe woning uit 1992. Op dit moment ligt er een essenhouten parket vloer dat eigenlijk versleten is en ook niet echt onze smaak. Wij willen laminaat leggen. Het liefst haal ik de vloer er helemaal tot aan het beton uit en op die manier 'vers' beginnen met een nieuwe vloer. Maar nu lees ik een hoop dat het verwijderen van parket een drama is, zo erg dat wordt geadviseerd een laminaatvloer gewoon bovenop de parketvloer te leggen.
Dit zie ik zelf weer niet zitten. De hoogte is al maar 2.40, je moet deuren inkorten en je komt al gelijk te hoog te zitten met de drempels bij de schuifpui/buitendeur/convectorput.

Hoe het parket vastzit weet ik en de huidige bewoner ook niet precies. Je ziet in ieder geval wel wat spijkers zitten in de parketplanken.

Is het mogelijk om de parketplanken te verwijderen en de laminaatvloer te leggen over de spaanplaten (omdat deze zeer lastig zijn te verwijderen waarschijnlijk)?
De parketvloer opknappen willen we niet, maar echt specifiek laminaat.

Advies zou ik echt zeer op prijs stellen! Het is niet zo dat de tijd heel krap is tussen opleveren en de woning betrekken, maar ik ben benieuwd naar een goede oplossing.
 

Fiesiekus

  • #2
De vloeropbouw is dus: beton (waarschijnlijk zand-cement dekvloer) - spaanplaat - parket?

Als het spaanplaat niet gelijmd zit aan de dekvloer, (en er is geen enkele reden om dat te doen) is het een kwestie van genoeg man- en vrouwkracht om alles eruit te halen. Lagenopbouw van oude vloeren ben ik ook geen voorstander van. Straks zit je klem tussen vloer en het plafond
 

Joerek

  • #3
En wat nou als het spaanplaat wel aan de vloer gelijmd zit? De kans is volgens mij heeel groot?

Volgens mij begrijp ik iets niet... het gros heeft toch problemen met gelijmde spaanplaten aan het beton dat zeer moeilijk te verwijderen is, met kapotte betonnenvloer als gevolg dat duur hersteld moet worden met egaline?
Dat is het beetje het punt, misschien kunnen de parketplanken makkelijk van het spaanplaat gehaald worden en is de spaanplaat nog goed om daarover het laminaat te leggen.
 

Fiesiekus

  • #4
Je hebt helemaal gelijk, meestal wordt (werd) spaanplaat op de cement-dekvloer gelijmd. Waarschijnlijk zijn de parketdelen gespijkerd aan de spaanplaat.

Beste is dan een stuk van <1 m2 parket los te halen van de spaanplaatondergrond en kijken of 't te doen is, hoe lang dat duurt, ondergrond beetje heel blijft, etc.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #5
Parketdelen zullen hoogstwaarschijnlijk ook wel aan het spaanplaat verlijmt zijn. Dan krijg je namelijk de meest stabiele vloer. Parketdelen verwijderen van het spaanplaat kun je dan wel vergeten. Het spaanplaat gaat kapot en je houdt een erg onregelmatige vloer over. Dan zal alles er alsnog uitmoeten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu