Laminaat leggen op de betonnen vloer

L.Kingma

  • #1
Ik wil laminaat leggen op de betonnen vloer op de 1e verdieping. In alle slaapkamers en een overloop.
Wat moet ik er onder doen als ondervloer. Moeten dat platen zijn en folie of kan het ook op een andere wijze?
 

Fiesiekus

  • #2
Beide mogelijk. Folie is het goedkoopst, maar gehorig i.c.m. beton en laminaat. Groene isoplaten (duurder) zullen meer geluidsdemping en warmte-isolatie geven.
 

L.Kingma

  • #3
Dank je.
Maar hoe belangrijk wordt geluids- en warmte isolatie in een slaapkamer geacht.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Voor de slaapkamer maakt het niet zoveel uit qua geluid, voor de onderliggende ruimtes wel.

Gewone folie is overigens niet geschikt, daarvoor is een isolatie op rol met een zilverkleurige oppervlakte en een dikte van 3 mm beter geschikt.
 

L.Kingma

  • #5
Dank je. ik weet wat ik moet doen
 

Freggle

  • #6
Tip: gebruik een rubberen ondervloer speciaal voor laminaat. Deze ondervloeren zullen het welbekende tikkende laminaatgeluid absorberen. Het laminaat klinkt dan veel massiever en heeft dat irritante klikkende geluid niet meer. Deze ondervloeren zijn over het algemeen iets duurder maar veel prettiger voor het loopgeluid.

Succes ermee
 

VeroNL

  • #7
Als je het laminaat nog niet aangeschaft hebt: Er is tegenwoordig ook laminaat met een soort rubber onderlaag. Uit ervaring kan ik melden dat dit ook heel goed werkt. Uiteraard moet daar nog wel gewoon alupete of iets vergelijkbaars onder gelegd worden.
Ook de dikte van het laminaat heeft invloed op het geluid. Hoe dikker het laminaat, des te minder het (reflectie)geluid.

De rubber onderlaag en dikte van het laminaat hebben voornamelijk invloed op het geluid in de ruimte zelf (reflectiegeluid).
Een goede geluidsisolerende ondervloer heeft voornamelijk invloed op het geluid in andere ruimtes, zoals de ruimte eronder (contactgeluid).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu