Laminaat leggen, enkele vraagjes van een beginner

Sandman

  • #1
Hey, ik ben hier nieuwe en 'k hoop dat jullie me kunnen op weg helpen.

Ik ga deze week mijn vloer veranderen.
Momenteel ligt er vinyl vloer die we hebben laten leggen. Nu enkele jaren later ben ik de kamers aan het herdoen en ben ik van plan de vinyl vloer te vervangen door laminaat.

Nu mag dit rechtstreeks op de beton? Het beton is perfect glad met dus niets oneffenheden.

En hoeveel tijd moet je in acht nemen voor je de meubels op de vloer plaatst?

O ja, het is dus kliklaminaat zonder lijm.


Alvast bedankt en ik hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
 

Buzz_4stroke

  • #2
Allereerste een ondervloer leggen (de groene platen of een rol dampremmende folie) verkrijgbaar bij de bouwmarkt (let wel dwars op de lengterichting van het kliklaminaat)

Beginnen met een hele plank, aan het einde van rij 1 met afgezaagde stuk rij 2 beginnen. Zagen met speciaal laminaat decoupeerzaagje.

Zie ook Laminaat Clic en Materialen die u nodig heeft voor het plaatsen van clicklaminaat

Meubels kunnen na leggen direct op hun plaats
 

EdP

  • #3
Even voor de goede orde: het is niet groene platen of dampremmende folie, maar ik denk dat bedoeld werd:

óf: dampremmende folie en groene platen
óf: alufoam

Is het een appartement (met boven- en onder-buren), let dan op de geluidsreductie factor.
 

Buzz_4stroke

  • #4
Correct :oops:
 

Sandman

  • #5
En hoe zit het met de tijd die men in acht moet nemen voor men er meubels op plaatst? mag dit direct of moet men x aantal tijd wachten?

't is eigenlijk in verband met mijn bed, dat krijg ik niet uit de kamer dus 'k dacht eerst de ene helft leggen en als die klaar is men bed daarop zetten en dan de tweede helft leggen?
 

EdP

  • #6
Geen probleem, meteen te gebruiken.
 

Sandman

  • #7
Kan het eigelijk kwaad als ik gewoon op de gladde en honderd procent vlakke beton de laminaat leg?

Een vriend had dit overlaatst ook gedaan en tot zover toch geen problemen, en wat kan er eigelijk gebeuren dan?
 

EdP

  • #8
Echt niet doen. Hier een paar redenen:
  • Als de ondergrond niet glad is gaat je laminaat ook buigen.
  • Er kan vocht uit het beton komen, daardoor gaat je laminaat bol staan en kan je het gaan slopen.
  • Bij een appartement ben je verplicht de extra geluidsreductie toe te passen, anders kun je dat later dus alsnog doen.
  • Je hebt geen garantie op je laminaatvloer zonder ondervloer.
Als het een goeie vriend is, geef hem dan ook maar deze info.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Voor zover ik weet is er geen bezwaar het vinyl te laten liggen, het vormt een isolerende, dampremmende en geluidswerende ondergrond.
Bij een appartement kan ik niet beoordelen of de geluidsisolatie voldoende is, dit hangt ook een beetje van de bewoners af, b.v. kinderen.

Succes.
 

Sandman

  • #10
Het is niet voor in een appartement voor de duidelijkheid. :wink:

En het beton is honderd procent glad hoor.

Het vinyl laten liggen zou handig zijn, maar omdat het laminaat een acht mm hoog is, gaat dit te hoog liggen aan mijn deur denk ik, moet ik eens meten.

Maar het kan dus geen kwaad op het vinyl te werken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Laminaat rechtstreeks op de betonvloer, waarschijnlijk is dit de afwerkvloer, gaat problemen opleveren met vocht en geluid.
De "groene" platen zijn dikker dan het vinyl dus het verschil wordt nog groter, u kunt een stukje van de deur afschaven en eventueel de dorpel iets verhogen.

Vraag voor de zekerheid even na bij de leverancier of de garantie in gevaar komt bij vinyl als ondergrond.

Succes.
 

Sandman

  • #12
Nog een vraagje, laminaat moet je tien mm van de muur houden, maar hoe zit dat bij de deur? dan zit je met een spleet van tien mm?
 

EdP

  • #13
De vloer moet aan alle kanten kunnen uitzetten. Over de spleet kun je een plakplint plaatsen, maar je kunt ook overwegen de drempel(s) weg te halen en gewoon onder de deur doorleggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
U kunt ook een stukje uit de dorpel (laten) frezen en het laminaat daar onder laten doorlopen, de 10 mm grens blijft hier ook gelden.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu