Laminaat leggen en vervolgens keuken plaatsen of andersom?

Dordtenaar

  • #1
Ik heb onlangs een huis gekocht. In dit huis ligt reeds een plavuizen vloer. Wij willen in dit huis een nieuwe keuken plaatsen en wij willen laminaat over de plavuizen vloer leggen. Ik heb naar aanleiding van het bovenstaande twee vragen.

De eerste vraag is wat wat de de beste volgorde is. Eerst laminaat leggen en vervolgensde keuken plaatsen of andersom? Verschillende mensen in mijn omgeving hebben andere verhalen. Zo zegt de één dat ik zeker eerst laminaat moet leggen omdat dat er mooier uitziet en zegt de andere dat ik dat absoluut niet moet doen omdat dan het laminaat niet kan inkrimpen of uitzetten bij het keukengedeelte bij temperatuurwisselingen en dat het lastig is als je dan ooit het laminaat wilt vervangen.

Daarnaast nog de tweede vraag. Een buurvrouw van mij zegt dat een keuken altijd op de betonnen ondervloer geplaatst moet worden en dat deze dus niet op een reeds gelegde vloer neergezet mag worden. Graag hoor ik ook over dit punt hoe jullie hier tegenaan kijken en of dit klopt (ik hoop het niet anders zou dat betekenen dat wij ook nog een plavuizen vloer eruit moeten halen)...

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Kees61

  • #2
Als je het laminaat eerst legt, dan gooi je eigenlijk een paar m2 weg dat onder de keuken ligt. Ik zou het later leggen en het een stukje onder de keukenplint laten doorlopen en verder netjes tegen de keukenkasten pas maken.

En op de betonvloer? Wat dan als je een houten vloer hebt? Welke reden gaf die buur(stuur?)vrouw daarbij?
Ik zou de keuken gewoon bovenop de plavuizen zetten hoor.
Plavuizen alleen weghalen als je in de problemen komt met de hoogte van de vloer.
 

Fiesiekus

  • #3
De plavuizen lekker laten liggen en zoals Kees aangeeft daarop de stelpoten van de keuken zetten. Nadat de keukenkastjes geplaatst zijn, het laminaat tegen de pootjes aanleggen en dan als laatste de afwerkplint onder de keukenkastjes op het laminaat plaatsen, zoals Kees al hierboven uitlegt. Zo krijg je een mooie afwerking en lijkt 't alsof 't laminaat doorloopt onder de kastjes/afwerkplint.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Laminaat zeker niet doorleggen onder het keukenblok. Zeker wanneer er een zwaar blad op komt kan de vloer daardoor niet meer werken op het punt waar het keukenblok erop staat. Gevolg kan zijn dat de vloer gaat kieren of bol gaat staan. Het laminaat iets door leggen tot onder de plint van de keuken en het effect is hetzelfde.
 

Dordtenaar

  • #6
Allen hartelijk bedankt voor het reageren op mijn vragen. Ik heb besloten om het laminaat op de tegelvloer te leggen en deze te leggen tot aan het keukenblok.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu