Laminaat in lange, smalle ruimte: in de lengte of de breedte

Redmar

  • #1
Goedemorgen allemaal,

Ik zou jullie mening over het volgende dillemma op prijs stellen:

We gaan binnenkort laminaat (in de € 10/m2-prijsklasse) leggen.

Situatieschets: het gaat om een lang, smal (iets) L-vormig vertrek van ca. 20 m x 4 m. Het vertrek is niet haaks, maar ruit-vormig. Alleen op de 'kopse' kanten van dit vertrek zitten ramen; de ingang is in één van de lange zijdes - praktisch in de hoek met de 'kopse' kant. In het plafond zit in de breedte geplaatst gipsplaat met zichtbare kieren.

Nu beweren een aantal stuurlui dat het het beste is om het laminaat in de breedte te leggen. Een aantal redenen: vermijding 'tunnel'-effect, er zal minder snijverlies optreden, het is sneller te leggen en omdat de looprichting altijd haaks staat op hoe het laminaat gelegd is, wordt de verschuiving minimaal (...), de legrichting past bij de kier-richting in het plafond...etc. etc.

Andere stuurlui - waaronder ondergetekende - vinden dat het in de lengterichting gelegd moet worden. Een aantal redenen: het is de meest vanzelfsprekende vorm voor dit vertrek, het is - totdat er gezaagd moet worden - gemakkelijker te leggen, de lichtval door de ramen is meer vergevingsgezind voor de onvermijdelijke schaduw-werking van dit (goedkope) laminaat...etc. etc.

Wat vinden jullie?

Alvast bedankt voor de reactie's!

Met vriendelijke groet, en alvast fijne dagen gewenst,

redmar
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Mijn persoonlijke (stuurmans-)mening: lengterichting. Dwars wordt een afschuwelijk gezicht.

Neem dan liever iets met blokjesmotief of zo, dan valt de richting niet zo op. Maar dan nog zou ik het in de lengte leggen.
 

Pepjo

  • #3
Als ik dit zo lees zijn er meer stuurlui aan wal dan op zee. :D

Maar de lengterichting lijkt me ook de juiste optie.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu