Laklaag verwijderen

Gvdn59

  • #1
Ha klussers,

Graag zou ik mijn geloogd grenen kast wit (kalkverf) willen verven. Er zit alleen ook een flinke laklaag over. Nu zou ik willen weten hoe ik die het beste kan verwijderen. Kan het misschien licht geschuurd worden om er vervolgens een primer op te smeren, of moet ik echt de hele kast ontdoen van zijn lak? Zoja, wat voor schuurpapier kan ik het beste gebruiken?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Sorry voor het wachten. Ik zag uw vraag ineens op de lijst staan.

Kalkverf is van orgine een minerale verf, dus voor gebruik op steenachtige ondergronden. De laatste tijd gebruiken we het weer regelmatig, door het speciale matte effect.

Om het op hout te gebruiken moet dit volledig blank zijn, wat dus betekent dat u de huidige laklaag volledig moet verwijderen. Het te behandelen hout moet echt droog zijn! U kunt dit met schuren bereiken, waarbij.

Grenen is een zachte naaldhoutsoort die u niet met al te grof papier te lijf moet gaan met als gevaar dat u de vezels onherstelbaar overeind zet. Begin met P120 en werkt af met P320. Werk altijd in de richting van de houtnerf en nooit haaks daarop.

U kunt kalkverf sterk verdunnen, waardoor de houtnerf duidelijk zichtbaar blijft, of onverdund opzetten ( meer dekkend maar vaak minder fraai). Een gebruiksuiterlijk verkrijgt u door de eerste laag in een donkere kleur op te zetten en na droging daarvan een tweede lichte kleur.

Door heel licht met een schuurpapiertje over het oppervlak te strijken komt de ondergrond weer tevoorschijn. Hoe grover het papier des te draadvormiger de slijtsporen.

Om deze sleetplekken realisaties te houden brengt u deze rond ( eventuele) handgrepen en op uitstekende delen (hoeken) van het meubelstuk aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu