Lakken en temperatuur

Tjeemig

  • #1
Hallo, Ik moet wat dakgordingen en zo gronden en aflakken voor ik de boel isoleer en afwerk.
Ik kan de ruimte verwarmen, maar alleen electrisch en dus moeilijk en duur.
Ik vraag me af wat voor een minimum temperatuur ik moet handhaven om een gewone thinner verdunde lak te verwerken, en hoe lang die temperatuur nodig is.
10 tot 15 graden kan ik wel halen voor een paar dagen (2, 3 of 4) denk ik. Maar als het warmer of langer moet wordt dat lastig.

Dus mijn vraag:
Wat is de minimum temp tijdens het lakken?
En wat tijdens het uitharden?

Alvast bedankt voor tips.
 

Pepjo

  • #2
Dat staat altijd op de verpakking van de lak.
 

EdP

  • #3
De drogingstijd van de verf is meestal vermeld bij 20 graden. Als het veel kouder is, bijv. 10 graden, kun je nog wel schilderen, maar het droogt een stuk langzamer. Onder de 5 graden moet je niet willen schilderen, maar ik hoop voor je dat het binnen op zolder momenteel niet onder de 5 graden komt. :wink:
 

Tjeemig

  • #4
Bedankt EdP.

De temperatuur staat niet op de bus, maar onder de 5 graden wordt het ook niet.
Ik ga mikken op 15 graden met een minimum van 10.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Soms is er uitgebreidere informatie te vinden op de site van de betreffende fabrikant.
Tegenwoordig soms zelfs uitsluitend op de site, bijv. voor een prof. verf kwam ik daarachter. Er werd op de verfbus verwezen naar de site voor het verwerkings voorschrift...

Het kan dus de moeite waard zijn even te kijken of er meer info beschikbaar is.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Voeg er eventueel wat siccatief (max 3 %) aan toe als het wat sneller dient te drogen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Beste Tjeemig,
In antwoord op uw vraag mbt de minimumverwerkings temperatuur van grond- en lakverf: 0 graden. Dit zijn zogenaamde Express grond- en aflakken. Kijk even op de site van deze fabrikant uit de Bollenstreek en kies: Bouwverven. U bent dan volledig geinformeerd wat u nodig heeft.

Deze producten zijn na 2 uur stofdroog. Ik heb erzelf goede ervaringen mee, al blijft het schilderen bij lage temperaturen minder prettig ( viscositeit/ vloeibaarheid ). Men lost dit op door vluchtige verdunningsmiddelen of siccatief toe te voegen zodat de verf sneller droogt. Pas op met teveel siccatief: de lak droogt dan te snel op waardoor een ribbeleffect in de toplaag ontstaat en een kleverige laag achterblijft.
 

Tjeemig

  • #8
Hallo,
Jullie antwoorden hebben me gerust gesteld dat de temperatuur bij mij geen probleem zou zijn. En dat klopte ook. Ik heb de grondlaag er op zitten, en de temperatuur steeg met een electrisch kacheltje al snel tot boven de 15 graden. Hoera voor de zachte winter.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu