Lakken aluminium tuinlampen

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #1
Ik ben bezig met het opknappen van een drietal aluminium tuinlampen. De oude verflaag begon los te laten door de vorming van oxide onder de laklaag.

De lampen heb ik gedemonteerd en vervolgens de oude laklagen verwijderd. Daarna heb ik de verschillende onderdelen gezandstraald. Alles is nu weer mooi schoon, behalve de masten, de verflaag hierop zit nog vast en deze kan ik ook niet zandstralen omdat ze niet in mijn straalkast passen.

Nu heb ik in een stomme actie gewone alkyd grondverf op een van de lampen gesmeerd. Nu lees ik dat dat geen goede combinatie is met aluminium. Is het nu verstandig om de grondverf weer te verwijderen?

Wat voor verf kan ik verder het best toepassen? De lampen moeten zwart worden en duurzaamheid is belangrijk, belangrijker dan de prijs van de verf.
 

Fiesiekus

  • #2
Misschien bestaat een speciale primer voor aluminium? Over die axide-laag: schoon aluminium vormt binnen seconden een (dunne) aluminium-oxidelaag. Daar straal of bortsel je niet tegen op. De primer/grondlaag moet dus hechten op een oxidelaag. Op zich niet onmogelijk; voor zink- en ijzer zijn ook speciale primers die zich op het metaaloxide hechten.
 

EGeen

  • #3
En jah, afhankelijk van de grondverf, (als dat normale "houtgrondverf" is). Zal de nieuw aangebrachte grondverf er dus afgehaald moeten worden. Deze heeft namelijk geen goede hechting dan.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Dat aluminium gelijk een oxidelaag vormt was mij bekent. De lampen waren echter zo erg aan het oxideren onder de laklaag, dat je daar met geen mogelijkheid een fatsoenlijke nieuwe laag op aan kon brengen.

In zulke gevallen is zandstralen natuurlijk ideaal, want dat gaat veel sneller dan schuren of borstelen.

Op het potje met grondverf stond ook geschikt voor metaal. Ik las echter wat over het verzepen van alkydverf op aluminium, waardoor ik eens verder ben gaan kijken en het lijkt er dus op dat die grondverf niet zo goed samengaat met aluminium.

Het was al veel werk om de oude laklaag te verwijderen. Dus het resultaat moet wel goed worden. Ik ga komend weekend maar eens proberen of de grondverf er makkelijk vanaf te stralen is.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
U wilt een goed resultaat behalen.

Voor aluminium kunt u 3 systemen gebruiken uitgaande van blank aluminium:

1. Reinigen aluminium met 1-fase emulsiereiniger / afwassen met demi- water
2. Epoxyprimer op basis van ijzerglimmer aanbrengen
3. Epoxyverf 2 x aflakken

OF:

1. Reinigen aluminium met thinner
2. Epoxyprimer 2 x
3. Polyurethanverf

OF:

1. Reinigen aluminium met thinner
2. All-Grund primer 2x
3. Aflakken met welke lak u wenst ( All-grund is een universele drager die zeer geschikt is voor kritische ondergronden zoals aluminium ).

Het resltaat hangt af van de ondergrondbehandeling: zoals u al opmerkt: blank aluminium gaat direct corroderen: de draadvormige filoforme corrosie ziet u niet, maar na een maand of 6 komt dit visueel tevoorschijn.
 

Mark en 3 meiden

  • #6
Als je het gestraalde aluminium beitst met speciale aluminium beits
(mag het hier niet noemen)
blijft het veel langer goed en krijgt het geen opliggende oxidatie laag
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #7
Helaas Mark: zie bovenstaande laatste alinea. Dit proces is eenvoudig niet te voorkomen als natuurkundig verschijnsel.


Alleen in een O2 vrije ruimte zou dit lukken, maar we gaan er van uit gaan dat de gemiddelde DHZ-er niet over die geavanceerde middelen beschikt.

We kunnen wel proberen ( bijvoorbeeld door wat je schrijft ) een isolator aan te brengen die het proces sterk vertraagd.
 

Mark en 3 meiden

  • #8
Die laatste alinia stond er tijdens het schrijven van mijn reactie nog niet
eigenlijk stond je hele bericht er nog niet en toen ik mijne plaatste stond jouwe er ook alleen die laatste alinia?
maar wij leveren heel vaak blank aluminium delen op (gebeitst)die staan gewoon buiten soms zelfs half in water dat veranderd van niveau
en daar komt zeker geen opliggende oxidatie laag op
geborsteld of gestraald aluminium begint meteen weer een oxide laag aan te maken
ik bedoel de dikke bulten en hobbels die je vaak ziet op aluminium blijven door het beitsen weg
verder heb ik het volste vertouwen in de oplossing die jij heb geschreven
maar eerst goed beitsen met een product waar ik de naam alleen in een pb mag noemen is echt nooit verkeerd
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
Ik denk dat we voor de leek even moeten uitleggen dat beitsen van aluminium wat anders is dan van hout: om vuil- en oxideaanslag te verwijderen""beitsen" we aluminium.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #10
Kees,

Heeft een van de drie systemen nog een voorkeur?

Ik ga denk ik ook de masten maar kaalhalen. Gezien de corrosie onder de poedercoating die ik tot nu toe heb aangetroffen, wil ik niet het risico lopen dat de masten volgend jaar aan de beurt zijn.
 

Mark en 3 meiden

  • #11
Ja idd kees ik was ook even vergeten dat beitsen ook nog met hout te maken kan hebben
wij beitsen en passiveren aluminium als eindbewerking maar kan natuurlijk in elke gewenste kleur geschilderd of gespoten worden
 

Jvsteenb

  • #12
Beitsen lijkt mij lastig voor de DHZ-er. Tuinlampen zijn vaak aluminium gietwerk, waarvan je idealiter de samenstelling wilt weten om het beitsmiddel te kunnen kiezen.
Ook uitgebreid naspoelen in een bad met demi-water is niet eenvoudig in een huis-tuin-en-keuken setting.
Bovendien heb je dan nog steeds een oxidelaag ( zij het dun en uniform ) waar een laksysteem niet direct goed op hecht.

Met all-grund heb ik geen ervaring, maar een washprimer als conversielaag zal zeker een goede hechting kunnen bewerkstelligen.
Dit kan direct na het stralen.

Werk 'm alleen wel snel af ( liefst binnen 24 uur ) want als een washprimer goed wordt aangebracht is de laag erg dun en biedt van zichzelf feitelijk geen bescherming.

Een shopprimer is dikker en kan langer overstaan, maar daar zijn veel types in, die lang niet allemaal geschikt zijn voor aluminium, let daar vooral goed op.
Een doorlasbare shopprimer voor Corten-staal heeft op een aluminium gietstuk bijvoorbeeld weinig te bieden. Een produkt op basis van zinkchromaat met fosforzuur als etsende component is dan wèl weer erg geschikt.

Maar wat vooral erg belangrijk is: Let op de bevestigingsmiddelen ! Vaak is dit gewoon blank gegalvaniseerd staal. Isoleer dit zorgvuldig van het aluminium, bijvoorbeeld met een dot zuurvrije vaseline in het schroefgat. Als het een bout of een kopschroef betreft kan een nylon onderlegringetje ook zeker geen kwaad, met nog een likje vaseline eroverheen als alles vastzit.
Er moet namelijk absoluut voorkomen worden dat er vocht tussen het staal en het aluminium kan kruipen, want dat zal onvermijdelijk leiden tot galvanische corrosie. In dat geval zal het aluminium of het evt in de legering aanwezige magnesium zich opofferen, met het bekende poederachtige oxidatieprodukt als resultaat. Eender welk laksysteem, hoe perfect de hechting in eerste instantie ook is, zal hierdoor losgedrukt worden, en je weet inmiddels hoe dat er dan uit gaat zien.


Succes!

vr. gr.

Job
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #13
Kijk, het zijn natuurlijk tuinlampen. Ik denk dat je daarom ook nog wel wat vraagtekens kunt zetten bij de kwaliteit van het gebruikte aluminium. Zal niet heel hoogwaardig zijn en waarschijnlijk ook nogal wisselend.

Het is inderdaad zo dat er echt heel grote stukken coating loszitten op de lamp. Niet beschadigd, maar losgedrukt door corrosie. Ik vrees dat het inderdaad komt doordat de lamp uit verschillende delen bestaat en in elkaar is geschroeft met stalen boutjes en draadeind. Ook zijn de delen niet allemaal los gepoedercoat, maar gedeeltelijk na eerst te zijn gemonteerd. Waterdicht is dat dus allemaal nooit.

Het zal niet meevallen om de lampen perfect te behandelen. Ze hebben nu een jaar of dertien gestaan en je moet je natuurlijk ook afvragen wat je van een tuinlamp mag verwachten.

Het is een beetje tegen mijn principes, maar ik had misschien beter een paar nieuwe lampen kunnen kopen. Maar ja dat is gezien de bestede uren nu geen optie meer.
 

Jvsteenb

  • #14
Waterdicht hoeft het ook allemaal niet per sé te zijn, zodra er maar geen vocht tussen het staal en het aluminium kan kruipen. Twee aluminiumdelen onderling die niet perfect door een deklaag afgesloten zijn waar wat vocht tussen staat is geen reden tot grote zorg, er is geen potentiaalverschil en dus geen galvanische corrosie. Goed afwerken/afsluiten is natuurlijk wel beter, want de aluminiumoxidelaag kan op den duur door vrijwel iedere licht zure of licht basische vloeistof worden opgelost. Even een pakkinkje tussen de delen op maat snijden van pakkingrubbber kan overigens ook al veel ellende voorkomen.

Als je er een beetje aandacht aan besteedt zal het je nog verbazen hoe duurzaam een dergelijke lamp kan zijn.
Voor jou is het waarschijnlijk best te doen om de delen even los te behandelen, voor een fabrikant die z'n produkten bij de bouwmarkt wil afzetten en ondanks een feitelijk bizar lage prijs tòch nog ergens een beetje marge op weet te behalen, is dat het verschil tussen winstgevend of niet. Want als zo'n lamp daar tentoongesteld staat, zie je nauwelijks het verschil tussen los gepoederd of in een keer quick-and-dirty.

Het gebruikte aluminium is meestal best OK, hoewel de samenstelling soms per productierun wat kan verschillen. Zandgietwerk is niet heel duur, en een normale kwalitatief "goede" gietlegering ( lees: de samenstelling is bekend, voldoet aan de technische eisen en valt binnen de toleranties die voor die legering gelden ) kost ook de hoofdprijs niet.

Enkel wanneer een smeltbad aan hoge eisen moet voldoen en er dus bijvoorbeeld zorgvuldig ontgast moet worden en de samenstelling nauwkeurig bepaald moet zijn lopen de kosten fors op.

Als je lampen er inmiddels 13 jaar op hebben zitten mag je er denk ik rustig van uit gaan dat je er bij een zorgvuldige behandeling zéker nog eens een dergelijke periode uit kunt slepen.

Zelf zou ik daar best blij van worden :)

vr. gr.

Job
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #15
Het waren oorspronkelijk geen bouwmarktlampen. Ik geloof dat ze destijds nog behoorlijk aan de prijs waren bij de lokale tuinspecialist.

Ik heb dezelfde lampen nu wel gezien bij de bouwmarkt. Het wandmodel kost €60,- en de staande variant €160,-. Toch nog een 400 euro aan lampen dus, dan kun je nog wel een potje verf kopen als je de uren vergeet. Het blijft ook een beetje hobby en ik vind het zonde om lampen die verder goed zijn te verschroten.

Overigens, je zult nog schrikken van de marges die bouwmarkten hebben. Lage prijzen vind je er toch meestal niet. Er zijn wel wat plafonnieres waar amper marge op zit, maar daar staan heel veel lampen tegenover waar ze wel goed aan kunnen verdienen.
 

Jvsteenb

  • #16
Inderdaad, maar juist doordat de bouwmarkten nog een hele behoorlijke marge hanteren, is er voor de producent meestal niet heel veel over.

Zeker de inkopers van de grote ketens onderhandelen messcherp, bij supermarkten is dat precies hetzelfde. Dat leidt soms tot de rare situatie dat de fabrikant ( die dus het gros van de investeringen heeft gedaan ) er een stuk minder op verdient dan de bouwmarkt. Ergens wringt er dan wat in mijn beleving - maar laten we niet afdwalen.

Ik ben het absoluut met je eens dat het zonde is om dergelijke lampen af te danken als je er met een beetje werk weer iets moois van maken kan.

Los van het feit dat het een stuk minder millieubelasting met zich meebrengt, is het natuurlijk ook gewoon leuk om te zien wat je met een beetje inspanning kunt bereiken - dat zit toch nèt effe lekkerder in de tuin, zeg maar ;)

vr. gr.

Job
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Is poedercoating misschien een oplossing ?
Ik heb dat eens gezien bij een fabrikant, ik weet alleen niet meer of het aluminium of staal was.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #18
Poedercoating zit er volgens mij nu op. Het zal best een oplossing kunnen zijn, want het heeft nu ook dertien jaar gehouden. ik vrees echter dat het vrij prijzig wordt om dat te laten doen. Ik denk erover om eens te informeren wat het gaat kosten als ik de lampen geheel kaal aanlever.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
Alhoewel we hier gewoonlijk niet aan kostenplaatjes doen: 0,75 ltr. All-Grund kost u rond de 25 Euro. U kunt het voor elke kritische ondergrond gebruiken.

Deze grondprimer heeft al jarenlang een naam op het gebied van kritische ondergronden. In de schilderswereld is het een welbekend en graaggebruikt product als we "het niet meer weten".

Omdat u het als DHZ-er wel eenvoudig wilt houden maar toch een goed resultaat wilt behalen lijkt dit mij uit praktiesche overwegingen de juiste oplossing.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #20
Kees,

Ik denk dat ik maar voor de all-grund ga. Lijkt me een prima en betaalbare oplossing voor de tuinlampen. Bovendien heb ik er ook nog wat plezier aan omdat ik het zelf uit kan voeren.
Bedankt voor het advies.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu