(Lak) roller schoonmaken

Rotjeknor

  • #1
Vorige week een aantal keren voor de eerste keer wat dingen geverfd met een lakroller (10cm). De verf is op terpentine basis. Nu staat er op de verpakking dat je de roller met terpentine schoon moet maken en daarna met wat (groene) zeep. Mij is het tot nu toe nog niet echt fatsoenlijk gelukt de roller in 1 keer schoon te krijgen.

Ik laat de roller in een glazen potje met terpentine een nachtje staan, daarna 'schuivend' uitknijpen en vervolgens met water/zeep nabehandelen.

Kwasten krijg ik wel prima schoon door ze 'uit te slaan' met een krant eronder. Ze worden dan weer droog en (zo goed als) schoon.

Nu vraag ik me dus af hoe anderen dat doen, gewoon meer terpentine gebruiken, of steeds een nieuwe roller pakken? Ik hoor het uiteraard ook graag van de pro's (-:
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Wat ik doe is het volgende (en alleen toepasbaar als je de volgende dag weer verder gaat met de roller).

Ik rol de roller goed uit op een stuk afvalhout o.i.d. (niet op een krant, inkt kan afgeven op roller). Vervolgens pak ik de roller strak in in een stuk plastic. Je kan van die vershoudfolie uit de keuken gebruiken.

Maar als ik de laatste laag opbreng die echt strak moet zijn neem ik voor de zekerheid toch een schone nieuwe roller. Kliederen met terpetine heb ik afgeleerd. Als je van plan veel te gaan schilderen is de aanschaf van een grootverpakking rollers bij de groothandel te overwegen, stukken goedkoper dan bij de bouwmarkten.
 

Toon

  • #3
Zoals al eerder vermeld, in een stuk folie of een boterhamzakje verpakken en je kan de volgende dag weer verder. Schoonmaken heeft weinig zin, de rollertjes kosten bijna niets. Dus kan je beter een nieuwe pakken.

Succes
 

Rotjeknor

  • #4
Toon schreef:
Schoonmaken heeft weinig zin, de rollertjes kosten bijna niets.
Mwa, tis maar wat je niets noemt. 1 euro per rollertje vind ik niet niets, maar misschien moet ik het inderdaad maar incalculeren... Het scheelt wel een hoop ellende.
 

Dingena

  • #5
Auhm..de rolletjes die ik gebruik kosten meer dan 2 euro per stuk. Maar als ik hem vandaag gebruik zet ik hem 's nachts in het water (oude schilders truk)...niet in terpetine( zeer slecht, verdunt namelijk je eerste verflaag de volgende dag!)
en de volgende dag ga ik daar vrolijk mee verder... Dit doe ik ook met mijn kwasten. Als het dezelfde kleur betreft kan ik met een goed rolletje wel een week of meer doen.

Hierna gooi ik het rolletje inderdaad weg, tobben met terpetine om het rolletje schoon te maken kost uit eindelijk meer aan terpetine dan het rolletje kost.

Kwasten daarin tegen worden schoon gemaakt met terpetine en daarna gesopt met groene zeep. Hierna uitspoelen en dan kan je een rolletje maanden droog wegleggen en daarna zo weer gebruiken.
 

EdP

  • #6
Voor een paar dagen tussenpauze gaat het ook nog best door de roller van de steel af te halen, oprollen in een stuk aluminiumfolie, de randjes dichtvouwen en dan in een zip-loc-bag in de vriezer leggen. Voor gebruik een (half) uurtje ofzo laten ontdooien en afrollen op een stuk afvalhout.

Dit gaat een paar keer goed, daarna de roller gewoon lekker laten uitdrogen en weggooien, het is dan geen chemisch afval.

Lukt uiteraard alleen als de verschillende verfgangen niet of nauwelijks verschillen van kleur.
 

Rotjeknor

  • #7
Kijk, dat zijn tips waar je tenminste wat aan hebt. Bedankt!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu