Lager vervangen zanussi zwg 5145

RobBosma

  • #1
Onze Zanussi Zwg wamachine is vastggelopen. Dit maal geen sok of BH beugel. Manchet en verwarmingselement verwijderd overal in gekeken. Trommel draait niet. Dus waarschijnlijk het lager. Nu zag ik op youtube ik dat je voor het vervangen van het lager de helften van de trommel moet demonteren. Ik zie wel inbusbouten waarmee een stenen rand is vastgeschroefd op de trommel. Maar de verbinding tussen de trommelhelften ziet er erg onbereikbaar uit. Is deze trommel wel te delen? . /
 

Biomus

  • #2
Je foto is duidelijk, maar in het midden van de trommel, waar al die nokjes rondom zitten, zit een lasnaad (die plastic braampjes). Indien je niet bang bent zoals ik,kan je de kuip in het midden doorslijpen, op die plastic lasnaad.

Maar even wat anders. Is de trommel echt niet meer te bewegen of juist heel zwaar? Zit de trommel er nog wel recht in? Zo niet, dan denk ik eerder aan een gebroken trommelkruis of ook wel askruis. Dan is het verstandiger om een andere machine te kopen. Die kosten namelijk +/- 100 Euro. Dat is in mijn ogen de machine niet meer waard! Kijk gerust en laat het weten. De lagers gaan eruit, zoals op de youtube filmpjes. Ook kan je daar zien, hoe een Bosch/Siemens met een gelaste plastic kuip van nieuwe lagers wordt voorzien....
 

RobBosma

  • #3
Dag Biomus,

Met dank voor je reactie. De trommel zit er recht in maar is met geen mogelijkheid meer te draaien. Echt muur en muurvast. Dat doorzagen heb ik gezien in een filmpje en na vervanging lager met tig schroefjes door de randen heen doorgeschoefd met kit er tussen weer aan elkaar zetten. Weet niet of dit een duurzame oplossing is. Ook niet of zo'n kunststof kuip ongeschonden blijft als jet het lager er uit haalt. In elk geval kost voor dit apparaat een nieuwe kuip met trommel compleet 240 euro.

Ik zie dat je buiten Bosch en Siemens bij veel andere merken op z'n minst een nieuwe achterzijde kuip inclusief lager moet kopen omdat het lager niet meer te vervangen is. Zo'n kuiphelft met lager kost ook al gauw 180 euro. Terwijl een lager zelf de 2 tientjes niet te boven gaat.

Ik ga maar een nieuwe wasmachine bestellen.
 

Biomus

  • #4
Gelijk heb je! Een nieuwe heb je al voor rond de 300 Euro. Dan is 240 Euro te veel. De machine is exact als de geschroefde machines, maar dan zonder de schroefjes en met lasnaad. Je kan de lagers + simmerring (oliekeerring) eruit tikken en er nieuwe inzetten, maar wat is hetvolgende... Lagerkruis.... rond de 100 euro. Misschien de schokbrekers..... Weer 20 euro. De machines zijn gemaakt voor maximaal 5 jaar. Echter als je een in 2018 gefabriceerde machine koopt, moet die 10 jaar mee gaan. Dit na een gerechtelijke uitspraak. Maar gelijk hebben en ook krijgen, zijn 2 verschillende dingen. Succes met zoeken naar een machine. Ze zijn tegenwoordig allemaal hetzelfde. Je krijgt, waar voor je betaald en het moet stuk, liefst net buiten de wettelijke garantie termijn van 2 jaar.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu