Lager aantal Watt dan berekend in badkamer, kan dat?

Subbase

  • #1
In de badkamer is niet super veel ruimte over voor een radiator. Volgens de berekening heb ik 1500Watt nodig voor de badkamer. Nu zou ik wel graag een design radiator nemen alleen in deze ruimte kom ik dan maar aan de 800-900 Watt.

Nu ligt de badkamer maar met 1 kant in verbinding met een buitenmuur. Boven en beneden zit gewoon een verdieping. Is dit echt af te raden of is de 1500Watt overdreven en red ik dat wel met 800-900Watt?
 

Chathanky

  • #2
Wat zijn de afmetingen van het buitengrensend deel en over welke maten spreken we verder?

zijn de naastgelegen ruimtes ook verwarmd?

Isolatie????

Je kunt nu alle kanten op met zo`n vraag, van ja dat kan tot nee zeker niet.
 

Monteynejeroen

  • #3
't hangt er ook vanaf wat je zelf wilt.
Bij ons hadden ze aangeraden om naast onze design radiator ook nog een kleintje erbij te plaatsen. We zijn begonnen met die design. Dat kleintje komt misschien later nog. Vroeger was er geen verwarming, dus te weinig is toch nog altijd beter dan niets. Het wordt nooit geen 20°c in onze badkamer... maar ik ben wel elke dag gewassen :lol:
 

Eye_in_the_Sky

  • #4
Hangt ook af van de ligging van het huis, isolatie, of er een raam is en hoe warm je het graag wil hebben.
 

Subbase

  • #5
Kamers ernaast en boven en beneden zijn verwarmd en de buitenmuur is geïsoleerd, raam is dubbelglas. Muur is 270 bij 260 (ongeveer) en raam is 160 bij 95 (ongeveer).

De berekening is op basis van badkamer gedaan en dan ga je er vanuit dat het 24C moet zijn in de formule.

Ik heb een kleine meid dus wil het niet koud hebben.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ze zijn er wel van rond de 1500 watt maar dan zit u met de maat van ongeveer 180 cm hoog en 80 cm breed en behoorlijk prijzig.
 

Chathanky

  • #7
800 watt zou voldoende moeten zijn.
voorwaarde is wel dat de ketel de benodigde temperatuur aanmaakt.

Verlies van de buitenmuur is bij -10 en 24 graden binnen 238 watt.
Gerekend met een isolatiewaarde van het geheel van 1.
De muur mag 0,4 watt/m2 per graad temperatuursverschil verliezen en dubbel glas heeft een waarde van 2,8 watt/m2.

De gestelde waarde van 1 watt/m2.k is dus met ruimte genomen.
Je verliest ook nog wat warmte naar je binnenruimtes, te weten het verschil in temperatuur tussen badkamer en de verwarmde ruimtes.
Als de rest van de ruimtes 20 graden zijn is dat dus 4 graden verlies.
Ben je met 20 graden tevreden ipv 24 heb je tussen die ruimtes in het voorbeeld dus geen verliezen.

Tijdens het het ventileren kun je nog wat verliezen hebben, de lucht komt of van binnen of van buiten, het laatste is wat kouder natuurlijk.

Naar mijn beleving kom je met 800 watt wel goed weg met de beperkte gegevens die ik zo zie.
 

Subbase

  • #8
Bedoeling is idd om rooster in deur te maken om tijdens winter "verwarmde" ventilatie lucht te hebben i.p.v. direct via het badkamer raam/rooster.

Op zich is er maar plaats voor iets van 85 bij 85. Designs die ik heb gezien kunnen dan max 800 zijn. (niet dunne buizen maar plattige platen)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu