Lage kruipruimte met water

Chieltje

  • #1
Hallo,

onlans heb ik een huis gekocht en heb fink wat tips van dit forum gebruikt. Nu heb ik nog een probleem dat niet makkelijk te vinden is op het forum. Het huis staat in een natte wijk met hoog grondwater (nogal snel in Zuid-Holland). Toen we het kochten was de grond (zand/klei) vochtig maar stond er geen water in de kruipruimte. Na de overvloedige neerslag van december en januari stond er een laag van 5-7 cm in de kruipruimte. Ongestookte vertrekken zoals de hal en meterkast roken muf en er stond schimmel in de meterkast. Ook het leidingswerk is verroest.

Volgens de bouwtechnische keuring was dit makkelijk op te lossen door een laag schelpmateriaal aan te brengen. Nu komt het probleem: dit moet volgens de leverancier ca 30. dik zijn. De kruipruimte is maar 60 cm hoog. Ook lopen er leidingen door die bereikbaar moeten blijven in het geval van lekkages. Dit lijkt me erg moeilijk, er blijft slechts 30cm over om doorheen te kruipen. Ik heb het nagevraagd bij de keurder. Die kwam doodleuk met het antwoord dat de kruipruimte minimaal 50cm hoog moet zijn voor de leidingen. Schelpen zijn dus geen opties, fijn zo'n fout advies.

Ik heb even verder gezocht. Er zijn ook isolatiechips in omloop, die blijven drijven op het grondwater. Volgens de keurder werken ze niet omdat die gaan drijven. Leveranciers van de chips beweren (uiteraard) dat het juist wel goed blijft werken. Op internet kom ik alleen niet al te positieve verhalen tegen over deze chips.

Drainage is ook geen optie. Ik heb wel rioleringsbuizen in de kruipruimte maar die liggen hoger dan het grondwaterniveau. Bovendien trek ik dan de hele wijk droog.

Wie moet ik geloven, werken die isolatiechips? En zijn er nog andere opties, injecteren van de bodem in de kruipruimte o.i.d. Of toch maar schelpmateriaal er in aanbrengen?

bedankt, vr. gr. Michiel.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat is je probleem ik woon op de kop af 40jaar in een woning met een natte en af en toe een droge kruipruimte.
Je woning heeft een fundering van beton?
 

Chieltje

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Zoals vermeld dat bij hoge waterstand schimmel ontstaat (letterlijk explosief toeneemt) in niet gestookte ruimtes en het muf gaat ruiken (iedere winter dus). Andere bewoners hier hebben het ook, staan je schoenen soms 2 weken in de bergkast, haal je ze er met schimmel er uit., kan toch niet de bedoeling zijn. Ook leidingen zijn aan het roesten, zowel de loodgieter als keurder raadden aan om de gasleiding in ieder geval te vervangen om vroegtijdig problemen te voorkomen. M.a.w. het voorkomen dat vocht uit de kruipruimte optrekt. Fundering is inderdaad van beton, het is 1 grote open ruimte.

en wat dus een goede oplossing is, toch schelpen, toch chips of een anderer oplossing
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
In het incidentele geval dat u toch in de kruipruimte moet zijn kunt u de schelpen toch wat de kant schuiven ?
 

Chieltje

  • #5
Is dat mogelijk? Daar zijn de meningen dus over verdeeld, mij was verteld dat dit lastig is. Ik heb dit ook al aan een loodgieter gevraagd, hij zag het ook niet zitten om tussen scherpe schelpen door te moeten kruipen. Maar misschien dat anderen het wel weer doen.

De reden dat ik hier op alert ben is dat de vorige bewoners vlak voor de verkoop rioolbreuk hebben gehad door verzakking. Toen is de gehele riolering vervangen en dat is een enorm stuk (meer dan 10 meter). Dan moet je aardig wat schelpen opzij zetten voor de reparatie.

Aan de andere kant kun je ook redeneren dat die voorlopig niet aan vervanging toe is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wordt de kruipruimte geventileerd? De ruimte waar de schoenen staan zou ik iets in temperatuur verhogen door bijvoorbeeld de deur meer open te zetten.
De gasleiding heb ik 40 jaar geleden zien aanleggen daar is toen van dat plakspul omgedraaid en dat zit nog steeds.
Waarom geen chips. Moet je er een keer zijn pomp je het water weg. Laten zich gemakkelijker verplaatsen dan schelpen.

Isolatie tegen de onderzijde van de vloer. Gaat het confort van je huis stukken beter van worden. Zal ook helpen om je woning op het label een stap omhoog te zetten.
 

Chieltje

  • #7
Er wordt nog niet voldoende geventileerd, daar ben ik me van bewust. Er is in het verleden een uitbouw geplaatst en daarbij zijn de ventilatiegaten aan de achterzijde vervallen. Niet erg slim in een natte wijk. Die wil ik weer aan laten brengen, maar of dat nog mogelijk is....ingewikkeld verhaal met funderingen die doorboort moeten worden en dan onder de uitbouw door. Ook al een foutje bij de bouwtechnische keuring, ik was dan ook niet blij met die jongens.

Kortom ik zal moeten kiezen tussen chips of schelpen, beiden met voor- en nadelen.

bedankt voor de reacties.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Als de leveranciers van de chips beweren dat dit helpt tegen jouw probleem, zijn ze dan ook bereid daar garantie op te geven?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Chips moeten volgens mij goed werken. Isolatie breng je aan de koude kant aan, dus op de grond is de juiste plek. :wink:
De kruipruimte wordt door de woning verwarmd. Ik vraag me af in hoeverre je moet ventileren.
 

Chieltje

  • #10
Werd wel geadviseerd in bij de keuring. Maar geen idee of het nog kan want ze hebben de uitbouw niet nagemeten. De oude fundering is nog intact, dus dan moet de ventilatie daar doorheen en dan nog onder de uitbouw door. Lastige/risicovolle en dure klus.

Als ik voor chips ga wil ik inderdaad wel zwart op wit hebben dat zij garant staan voor vermindering van het vocht. Voor de schimmel in de meterkast ga ik de leidingen nog isoleren. Dit zijn nu gaten in de vloer waar de leidingen in zitten. Daar komt makkelijk kou/vocht langs. Dit zal ik wel dicht maken, denk gewoon volspuiten met PUR o.i.d.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #11
Je moet je een ding goed realiseren warmte gaat naar koud. Als oppervlakken vochtig worden komt dat niet uit de kruipruimte tenzij er luchtstroom uit die ruimte komt. De oppervlakken waar nu schimmel te zien is zijn te koud of de luchtvochtigheid in huis is te hoog. Te bestrijden met twee veranderingen. Temperatuur oppervlakken warmer maken. Luchtvochtigheid in huis verlagen.
Leg je een laag polystyreen chips op de koude aarde gaat de temperatuur in de kruipruimte omhoog de betonvloer wordt warmer, dus geen condens meer.
Ik zou eerst die laag chips aanbrengen en ervaren of de ventilatie die er nu is voldoende zou kunnen zijn. Die ingreep kan altijd nog.
Helaas is dat voor mij niet te simuleren.

20 gr. binnen, betonvloer 200 mm, kruipruimte 500 mm aarde met een temperatuur van 10 gr. Temperatuur kruipruimte 10.6 min 14.4max. Geen ventilatie.
Dezelfde getallen kruipruimte 400mm en 100 mm eps granulaat op de aarde, geen ventilatie. Temperatuur kruipruimte 16,8 min en 18,1 max.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #12
Ventilatie van de kruipruimte wordt toch wel aangeraden. Vanwege afvoer vocht en radongassen. Isolatie op de bodem werkt alleen als er niet veel lucht boven zit, en bovendien als deze lucht stil staat. Dus zonder ventilatie. Dit is in tegenstelling met elkaar. Wat je belangrijker vind, mag je zelf weten ;)
 

Chieltje

  • #13
Dus als ik het goed begrijp werkt isolatie van het vocht op de bodem alleen als er niet geventileerd wordt (met chips of schelpen)?
 

Tiho

  • #14
Ik heb schelpen en kan je vertellen dat het droger wordt in huis. Vocht onder de schelpen komt niet omhoog het is namelijk een bodemafsluiter. Aan de kant schuiven is ff werk, maar wel te doen. Het moet dan niet te krap zijn anders kun je er nergens mee heen.

De schelpen zijn absoluut niet scherp ook.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #15
Chieltje schreef:
Dus als ik het goed begrijp werkt isolatie van het vocht op de bodem alleen als er niet geventileerd wordt (met chips of schelpen)?
Als je een laag plastic op de aarde legt blijft de beton even koud.
 

Ribruijn

  • #16
Schelpen of chips hebben als primaire doel het verleggen van het condensatiepunt naar onder de schelpen/chips. Het helpt dus onmiddelijk om je houten balken en vloer te beschermen. Inderdaad zal de luchtvochtigheid in huis hierdoor dalen. Er wordt zelfs gezegd dat er dan kan worden gestopt met ventileren, in elk geval kan deze worden verminderd. Hier wordt inderdaad geen rekening gehouden met radongas en je mag zelfs niet stoppen met ventileren als er een gasleiding in je kruipruimte loopt.
Helpt het met isoleren? Naar mijn mening wel een beetje, maar primaire doel is toch echt verleggen condensatiepunt en verlagen luchtvochtigheid. Ja, de temperatuur boven de schelpen/chips zal toenemen maar zolang je nog ventileert met koude buitenlucht is dit effect dus maar miniem.
Ik heb chips, de ruimte boven de chips is nu gortdroog, de luchtvochtigheid in huis is met 15-20 procent (afh van jaargetijde) gedaald en in de koudere maanden knijp ik de ventilatie enigszins (heb ook gasleiding zonder mantel in kruipruimte).

Mijn twee centen/ervaringen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #17
Het is lastig te bepalen hoe sterk de ventilatie is of moet zijn in een kruipruimte of wat anders waar ventileren wordt aangeraden.
Als mens wil je voelen dat het waait bij een opening voor ventilatie in je kruipruimte, maar zoals gezegd de warmte ventileer je ook de ruimte uit. Waar wat en hoe?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu