Lage, diepe kast maken

Dekraan

  • #1
Hi allemaal,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een kast van zo'n 140cm hoog, 100cm breed en redelijk wat diepte, bv 50 tot 60 centimeter. Voor een opbergkast in de woonkamer. Alle kasten die ik tegenkom zijn tussen de 30-40cm diep. Daarom denk ik erover om zelf iets te maken, maar ik heb hiermee helemaal geen ervaring.

Gelukkig hoeft het geen ingewikkelde kast te worden. Een 'simpele' kast met twee deurtjes is al genoeg.

Ik heb al wat gezocht naar bouwtekeningen, en welk type hout ik zou moeten gebruiken maar hoor graag hoe jullie hierover denken.

Is zoiets voor een beginner goed te doen?
Is MDF hiervoor het hout bij uitstek?
Ga je daarvoor het best naar een houthandel?

En hoeveel te zonnig denk ik hierover?
In mijn hoofd is het een kwestie van op maat (laten) zagen, voorboren, aan elkaar schroeven (eventueel houtlijm voor de stevigheid) en verven...

Alle tips en adviezen zijn welkom :)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Begin met het schetsen van je idee op papier, liefst in perspectief, zodoende kan je al zien hoe de constructie er ongeveer uit moet zien.

Komt de kast plat op de vloer? Of komt er een iets terugvallend plint onder? Dat staat wel mooier.
Bepaal hoe groot het grondvlak wordt en tot hoe hoog je de kast wilt maken.

Met deze gegevens ga je de onderdelen in schaal op millimeterpapier tekenen. Houdt rekening met de dikte van het te gebruiken hout. De eenvoudigste methode om de wanden aan de liggende delen vast te maken is met een balkje in de hoeken en daar de betreffende delen tegen aan te schroeven.

Mooier is het om de delen exact haaks op elkaar te plaatsen en dan de liggende delen op de staande delen te schroeven. Nog beter is om het met lamello's in elkaar te lijmen maar dat is misschien net een brug te ver op dit moment.