Lage, diepe kast maken

Dekraan

  • #1
Hi allemaal,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een kast van zo'n 140cm hoog, 100cm breed en redelijk wat diepte, bv 50 tot 60 centimeter. Voor een opbergkast in de woonkamer. Alle kasten die ik tegenkom zijn tussen de 30-40cm diep. Daarom denk ik erover om zelf iets te maken, maar ik heb hiermee helemaal geen ervaring.

Gelukkig hoeft het geen ingewikkelde kast te worden. Een 'simpele' kast met twee deurtjes is al genoeg.

Ik heb al wat gezocht naar bouwtekeningen, en welk type hout ik zou moeten gebruiken maar hoor graag hoe jullie hierover denken.

Is zoiets voor een beginner goed te doen?
Is MDF hiervoor het hout bij uitstek?
Ga je daarvoor het best naar een houthandel?

En hoeveel te zonnig denk ik hierover?
In mijn hoofd is het een kwestie van op maat (laten) zagen, voorboren, aan elkaar schroeven (eventueel houtlijm voor de stevigheid) en verven...

Alle tips en adviezen zijn welkom :)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Begin met het schetsen van je idee op papier, liefst in perspectief, zodoende kan je al zien hoe de constructie er ongeveer uit moet zien.

Komt de kast plat op de vloer? Of komt er een iets terugvallend plint onder? Dat staat wel mooier.
Bepaal hoe groot het grondvlak wordt en tot hoe hoog je de kast wilt maken.

Met deze gegevens ga je de onderdelen in schaal op millimeterpapier tekenen. Houdt rekening met de dikte van het te gebruiken hout. De eenvoudigste methode om de wanden aan de liggende delen vast te maken is met een balkje in de hoeken en daar de betreffende delen tegen aan te schroeven.

Mooier is het om de delen exact haaks op elkaar te plaatsen en dan de liggende delen op de staande delen te schroeven. Nog beter is om het met lamello's in elkaar te lijmen maar dat is misschien net een brug te ver op dit moment.

Houdt er met de eventuele staander in het midden rekening mee dat er nog deurtjes voor komen. Dus die staanders moeten iets verdiept zijn als de deurtjes binnen de rand vallen. Als het opliggende deuren zijn niet. Ga naar een bouwmarkt waar ze een voobeeldbord hebben hangenmet diverse soorten scharnieren om de juiste uit te kiezen. En neem dan ook een keukenkastscharnierboor mee.

Bedenk ook waar je de kopse kanten van het plaatmateriaal wilt hebben, aan de zijkant of aan de boven en onderkant.

Als je daadwerkelijk overgaat tot het maken van een kast ga dan met je tekeningen naar een goede houthandel die even met je meekijkt of je zaagplan klopt en laat het allemaal op maat zagen.

Gebruik voorgegronde MDF van 18mm.
Schroefgaten voorboren, het buitenste deel met een boor met de buitendiameter van de schroef en het binnenste deel met een boor met de kerndiameter van de schroef.Verzink de schroefgaten zodat de schroeven onder het oppervalk komen. Later afplamuren met krimpvrije 2k plamuur Gebruik ook lijm op de verbindingen.

Onderschat deze klus niet. Begin eens met wat stukjes restafval haaks op elkaar te verbinden. Zorg voor een vlakke en ruime werkruimte.
 

Dekraan

  • #3
Hi Frank,

Ik ga dit eerst even proberen te begrijpen...

Dank je wel voor de tips en eye opener!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dit is een prima klus om mee te beginnen. We helpen je wel verder met het proces. Als dit het enige is wat je ooit wil maken kan je het beter uitbesteden ;)
 

Dekraan

  • #5
Hi IJkenhout,

ik heb nog wel een hobby nodig, en het idee om zelf in staat te zijn om zulke dingen te kunnen maken spreekt me wel enorm aan.

Tijd is misschien een groter probleem, maar ik heb aan de andere kant wel veel geduld urenlang te blijven pielen :P

Grootste struikelblok is misschien mijn vrouw en haar kijk op interieur!

Bestaat er een naslagwerk of iets dergelijks waarmee ik een soort van beginnersbasis zou kunnen leggen qua houtverbindingen en technieken? Ik ben wel heel erg van het eerst heel goed begrijpen hoe iets moet, voordat ik ermee durf aan te vangen...
 

Ciecie

  • #6
Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar hier in België bestaat er zoiets als avondonderwijs. Dit in alle sectoren. Ikzelf volg al 8 jaren avondonderwijs houtbewerking. Super interessant! Ondertussen is al mijn hele interieur vernieuwd. En allemaal eigen makelij. ;-) Ik ben er super trots op.
Een fantastische hobby!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Als het kan zou ik eerst eens een kastje maken voor in de schuur of de garage of zolder.

Dan kan je even oefenen en kijken of het resultaat is wat je er van had verwacht. Het wordt namelijk wel een vrij fors blok wat in je huiskamer komt te staan, en dan zal er al gauw kritiek en teleurstelling zijn vrees ik. Het valt en staat met de afwerking. Denk aan de kopse kanten, precies passende deurtjes en het aflakken.

Maar als je eenmaal de smaak te pakken hebt en je leert er van dan zou ik de volgende stap zetten en iets voor prominent in de huiskamer maken.

Ik zeg dit niet om je te ontmoedigen, in tegendeel, maar meer om te voorkomen dat het eerste project je van verdere stappen af houdt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dekraan schreef:
Grootste struikelblok is misschien mijn vrouw en haar kijk op interieur!

Bestaat er een naslagwerk of iets dergelijks waarmee ik een soort van beginnersbasis zou kunnen leggen qua houtverbindingen en technieken?
Als ze een smaak heeft die niet in (goedkope) winkels te vinden is, is zelf maken juist erg geschikt.

Naslagwerken zijn er zeker wel. Maar als je eerst begint met plaatmateriaal heb je dit nog niet nodig. Op internet zijn er wel beschrijvingen te vinden. En anders vraag je het hier :super:
 

Dekraan

  • #9
Hi allemaal,

Dank jullie wel! Avondonderwijs gaat me nu nog iets te ver, al zou een klas 1 avond in de week misschien wel lukken. Maar voor nu is een klein project eerst ook wel een goed idee :)

(Ik denk dat het inderdaad erg groot gaat worden om te beginnen met 1 enorme kast!)

In de schuur is weinig kast nodig, maar ik zag toevallig bij een collega een op het oog eenvoudige maar elegante houten bak op het bureau staan waar boeken/schriften e.d. in zaten. Mooi gelakt en met zwaluwstaartverbinding. Misschien niet vergelijkbaar met een kast, maar het lijkt me wel een leuk project, en iets waar ik ook wat aan heb! Ik ga me oriënteren :)

Edit: ontmoedigd wil ik niet zeggen, maar zo'n zwaluwstaart ziet er tricky uit! Maar niet onmogelijk :)
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
5
14
2
2

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu