Ladenkastje ombouwen tot legkast

KlusjesVonne

  • #1
Er zijn hier vast wel ervaren klussers die mij, een onervaren klusser, van advies kunnen dienen. Het gaat om het volgende.

Ik heb een prachtig houten kastje die ik nog steeds heel mooi vind maar er zitten laden in en ik vind dat echt ontzettend onhandig, mede gezien het feit dat de geleiders van een dusdanig formaat zijn dat ze laden niet helemaal open kunnen en het dus moeilijk is te zien wat er achterin ligt.

Niet voor 1 gat te vangen dacht ik toch dat het mogelijk moet zijn deze om te bouwen naar een kastje met legplanken. Gewoon laden eruit, geleiders eruit, planken erin, twee deurtje ervoor en klaar. :lol: Maar ik loop toch tegen wat vragen aan.
  1. De binnenmaat van de kast is 81cm, klopt het dan als ik uitga van 2 deurtjes van ieder 40 breed? Of krijg ik dan erg grote kieren?
  2. Moet ik nog ergens rekening mee houden gezien het feit dat de deurtjes binnen de buitenrand vallen? Hiermee bedoel ik of er nog iets is als een draaicirkel ofzo?
  3. De planken die erin moeten moeten die de volle breedte (dus 81cm) hebben of 80,5 ofzo?
  4. Kan deze lengte zonder middensteun of gaan ze dan doorbuigen? Ik ga uit van een plankdikte van 1 a 1,5 cm.
  5. Indien bovenstaande niet kan, wat is dan de eenvoudigste manier om dit op te lossen? Een staande middenplank en aan weerskanten kleine plankjes?
Nou, ik hoop dat iemand me verder kan helpen.

Groeten,
Yvonne :wink:
 

EdP

  • #2
Op een ander forum heb ik dit antwoord geplaatst, doe ik 't hier ook maar:

Wat betreft de deurtjes, dat vind ik moeilijk te beoordelen op afstand. Deurtjes kunnen in de opening, op de zijwand, half op de zijwand, ...
In het ergste geval kun je bijv. een afdeklatje op het ene deurtje plaatsen, die de kier dan afdekt.

Wat betreft de legplanken, 80 cm is niet extreem breed, maar het maakt natuurlijk wel verschil of je er panties of boeken op wilt leggen qua doorzakken. Je zou een staander met een nokje kunnen plaatsen in het midden, dus een verticale lat met een klosje hout o.i.d. waarop de plank rust. Dit kan achterin, voorin of beide.

Neem de planken in elk geval een paar mm smaller dan 81cm, anders krijg je de plank er moeilijk in.
 

Kees61

  • #3
Voor een plank van 10 a 15 mm is 81 cm te lang.
Je zou er een tussenzijde in kunnen maken. Daar kunnen de deurtjes dan tegenaan sluiten. Je kunt dan een iets grotere ruimte tussen de deurtjes nemen. De planken kunnen dan ook meer gewicht dragen omdat ze korter zijn.
Ja, optie 5 dus.

Bij een tussenzijde van 18 mm dik, krijg je planken van 39,6 cm lang. De planken mogen best wel stijf passen. Boor gaatjes in de zijden waarin je lagpennetjes kunt steken. Je legt de planken er dan in door 1 kant een beetje op te tillen en de plank tegen het achterschot te schuiven en dan laat je de andere kant ook zakken.
 

Kees61

  • #4
Ja wat is dat nou, EdP zegt maak de planken een paar mm korter en kees zegt doe dat niet.
Ik zet de zijden altijd met de bolle kant naar binnen, als ik een kast maak. De planken zetten de zijden dan weer op maat, als ze een beetje precies passen. Een paar tiende mm korter kan nog wel maar geen paar mm hoor, dat is goed als je de planken er van een afstandje in wilt gooien. En het gaat tenslotte niet om schuifplanken. Als ze er in zitten dan is het klaar.

Er zijn ook ladegeleiders te koop die volledig uittrekbaar zijn. In een ladenkast is de inhoud beter bereikbaar dan in een kast met planken. Haal maar eens een pak macaronie achter uit het keukenkastje..
De kast blijft er aan de buitekant hetzelfde uitzien. Nieuwe deuren zijn altijd anders van kleur (als het hout is).

Mocht je toch deuren willen hebben, maak ze dan 2 of 3 mm korter dan de binnenmaat. Zonder tussenzijde zou ik ze 403,5 mm breed maken, zodat je aan de zijkanten 1 mm kier hebt.
Met tussenzijde kan je in het midden een sponning houden en de deuren bijvoorbeeld 400 mm breed maken.
 

KlusjesVonne

  • #5
Hoi Cees en EdP,

*zucht* Ik geloof dat mijn plannen toch mijn vaardigheden te boven gaan. :oops:

Vraag me af hoe ik in vredesnaam 39,6 cm af moet meten en dan niet net die ene mm nog verlies door de zaagsnede. Maar goed, ik moet toch iets van mijn vader meegekregen hebben (wat zijn ogen zagen maakten zijn handen) en ga het gewoon proberen. Mocht het een verschrikkelijke mislukking worden dan is het nog altijd mijn eigen mislukking. Maar misschien wacht ik wel het voorjaar/zomer af, kan ik lekker in de tuin werken ipv in een koude schuur.

Het kleurverschil tussen de deurtjes en de buitenkast kan ik oplossen door en een nieuwe laag verf over te doen. Het is van die leuke witte verf waarmee je de structuur van het hout blijft zien.
En wat betreft die macaronie achter uit het keukenkastje Kees...... ik heb een hekel aan laden maar ik ben dol op mandjes e.d.
Kijk, ik heb er wel over nagedacht!

In ieder geval bedankt voor jullie tips, geeft me tenminste iets meer vertrouwen in een goede afloop!!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Bij bouwmarkten zagen ze op de mm precies de maat die u opgeeft, voor de kosten hoeft u het niet te laten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu