Laadpaal aansluiten met maximaal vermogen

Nijmegenklusser

  • #1
Hoi,

Ik ben van plan een laadpaal voor elektrische auto's aan te sluiten. Nu is mijn vraag welke zekering kan ik daar voor gebruiken?

Mijn installatie komt binnen met 3x25 ampere. En ik wil graag maximaal de installatie gebruiken om met een hoge laadstroom mijn auto te laden.

Ik heb het volgende plan:
- 1 fase reserveren voor de laadpaal
- Laadpaal beveiligen met Automaat van 25 ampere
- Laadpaal is elektronisch begrensd op 23 ampere
- Geheel is beveiligd met reeds aanwezige aardlek in meterkast

Alles is met 6mm2 kabels aangesloten.

Wat ik vooral wil weten is of de combi van 25 ampere hoofdzekering, in combinatie mag met de 25 ampere groep zekering?


Groeten uit Nijmegen
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
Achter een 25 A hoofdzekering mag je maximaal met 16 A afzekeren.
 

Nijmegenklusser

  • #3
Mag er ook geen 20 ampere zekering achter?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #4
Nee. Gezien 20 groter is dan 16.
 

Nijmegenklusser

  • #5
Kan je mij vertellen waarom dit is? Ik dacht altijd dat de 16 ampere zekering de 2,5mm kabels na de zekering beschermen tegen oververhitting e.d.

Dus als ik de kabels dik genoeg maak 4mm2 of 6mm2 van af de hoofdzekering en na de zekering naar de laadpaal dan zou het technisch moeten kunnen toch?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #6
Zoek maar eens op "selectiviteit" in dit forum. Je wilt voorkomen dat er bij overlast of kortsluiting de hoofdzekering springt. Daarom moet de afzekering van de groepen flink kleiner zijn dan de hoofdzekering.
 

Nijmegenklusser

  • #7
Ja ik heb al een aantal posts hierover gelezen.

Nieuw vraag:
- Welke zekering mag er achter een 40A hoofdzekering?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #8
25 A. Je kunt rekenen met factor 1,6. 25A * 1,6 = 40A.
 

Nijmegenklusser

  • #9
Nog een vraag... :oops:

Mijn installatie heeft ook zonnepanelen. Mijn laadpaal meet de stroom die wordt opgewekt door de zonnepanelen en past het geleverde vermogen daar op aan. Softwarematig blijft zo de selectiviteit regel behouden.

Is de installatie zo in te richten dat dit bij kortsluiting ook het geval is? Is daar een technische oplossing voor? Is de selectiviteit regel in geval van kortsluiting ook belangrijk?

Zijn er automaten die 16A kortsluiting zien, maar 25 ampere overbelasting? o.i.d.?
 

XanderH

Specialist Elektra
  • #10
Het hele begrip 'selectiviteit' gaat juist over kortsluiting. Dit kun je nooit softwarematig oplossen.

Selectiviteit is iets anders dan gelijktijdigheid.

Technisch kan er heel veel, maar zoals al gezegd voldoet een zekering groter dan 16A niet aan de regels. Zoek de Netcode Elektriciteit er maar eens bij. Dit is deel van de aansluitvoorwaarden die de netbeheerder stelt.

Als je "maximaal" wilt opladen op een 3x25A aansluiting snap ik trouwens niet waarom je met één fase op 23A zou gaan laden (5.3kW). Waarom niet op drie fasen 16A? Dat is 11kW! En je voldoet aan de regelgeving met betrekking tot selectiviteit.

Ook dan moet je uiteraard de gelijktijdigheid niet vergeten, zeker niet als je ook elektrisch kookt of andere zware verbruikers hebt. Maar dit is iets waar de slimme software van de laadpaal wellicht op in kan spelen?
 

Grunt

  • #11
Een late reactie :D

Auto's uit Japan en Korea kunnen vaak maar op 1-fase laden, dan heb je aan 11 Kw 3 fasen niets, ook al is het wel toekomstbestendig omdat er steeds meer auto's zullen komen die wel 3-fasen kunnen laden
 

CV__

  • #12
Tom345,

Dan zul je ook gevallen tegenkomen waar 16A en bovenliggende 25A allebei uitvallen ;)


Als de tekst er net boven staat is een quote overbodig, mod.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu