Kun je vloerbalken verlagen?

Lenas

  • #1
De laatste drie balken van mijn huiskamer lopen tot ongeveer 2cm op.
Dit is vermoedelijk gedaan om de afgescheiden kelder in de kruipruimte iets toegankelijker (vanuit de tuin) te maken, maar dat weet ik niet zeker.

Nu wil ik de vloer gelijk hebben (kamer is 10mtr oplopend deel 3mtr)
Er ligt een parketvloer op 25mm dikke vloerdelen. De staat is goed, ook van de balken. Dus ik zou dit alles graag behouden.
Maar is het mogelijk die laatste balken 2cm te laten zakken met vloer en al? Natuurlijk zal het gestut moeten worden, maar kan het lukken?
Ik ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft.
Bij voorbaat dank. lenas
 

BeeTeeWee

  • #2
Ik vind het wel een gevaarlijk kunstje, zelfs als je de vloerbalken stut. Maar niks is onmogelijk. De balken zijn nu waarschijnlijk opgelegd op de fundering en de gaten tussen de balken zijn naderhand (tijdens de bouw) weer verder dichtgemetseld. Je zult enkele centimeters onder de balk moeten wegboren / koudbeitelen, waarbij het werken in de kruipruimte altijd lastig is. Vervolgens moet je de stutten weghalen :? en hopen dat er volgende materiaal onder de balken is verwijderd en dat de vloer ook nog waterpas ligt. Heb je teveel weggehaald, dan zul je dat met cement weer kunnen opvullen.
 

Lenas

  • #3
Ik vind het ook een waagstukje vandaar dat ik mijn licht opsteek alvoor ik definitief besluit het te doen. Het bik-werk wordt in de kelder gedaan en die is 1m20 hoog. Dat is wel te doen. Het moeilijkst lijkt me de vloer rondom 'vrij' te maken zodat ie kan zakken. Het gaat om 18mm tot 2cm bij de laatste balk, dat kun je als schuine lijn links en rechts aftekenen en ik dacht aan gaten boren met een boor van 13mm.
nogmaals bedankt voor de reactie.lenas
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe groot is het oppervlak van de vloer.
Geen ervaring.
De planken van de vloer zal je ook rondom vrij moeten maken.
Een paar zware houten balken een flink aantal betontegels 30x30 en 4 hydrolische krikjes moet je toch een eind kunnen komen.
 

Millew

  • #5
Ik heb zelf onlangs een houten balklaag vervangen door stalen balkjes i.v.m. een zwaluwstaartvloer. Daarbij moesten de opleggingen aan één kant ook worden verlaagd om de nieuwe vloer waterpas te krijgen.

Het bleek eenvoudiger te zijn om eerst meer uit te hakken dan precies nodig was en daarna de oplegvlakken aan te helen met zand-cement specie. Dat werkt ook veel nauwkeuriger dan proberen de stenen precies op maat te hakken.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik denk dat het ook handiger is eerst alle vloerdelen eraf te halen.
 

Lenas

  • #7
Dat ik, omtrent dit topic heb genomen:
Gisteren heb ik met de bodem van een houten doos een proef gedaan door een DEEL van die bodem los te maken en iets te verlagen. Je trekt de HELE doos uit zijn verband, ook al verlaag je weinig.
Uiteraard heb ik, héél verstandig, besloten het idee te laten varen.
Ik ga nu de (houten met verlijmd parket) vloer gedeeltelijk vervangen en die (nu vrije) balken eronder kan ik wel wat lager maken. Het deel met parket is een prima ondervloer voor de nieuwe toplaag en het nieuwe deel wordt daaraan in hoogte aangepast.
Ik wil iedereen bedanken voor de goede raad in de reacties.
lenas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu