Kun je (klik)laminaat over laminaat leggen

Leontienepien

  • #1
Tsja vraag lijkt mij duidelijk... Ik vraag dit omdat we een huis gekocht hebben met een open keuken naar de woonkamer. In de woonkamer ligt laminaat, de keuken plavuizen. Wij willen dit graag gelijk trekken maar zien het slopen van de plavuizen niet zo zitten. We willen dus het liefst zowel over de tegels als over het laminaat heenleggen. Eventueel moeten we dan twee deuren inkorten

Optie twee is om alleen het laminaat eruit te halen en het hoogteverschil met de tegelvloer op te vangen met de ondervloer. Ook dan moeten we eventueel twee deuren inkorten.
Wat is wijsheid? :?: :roll:
 

Pepjo

  • #2
En waarom zie je het slopen van de plavuizen niet zitten ? Het is jullie huis, je wilt er vast nog een tijdje blijven, doe het dan meteen goed.
Als je je een dagje kwaad maakt, desnoods wat gereedschap huurt, ben je er voor altijd van af.

Beter dan deuren verzagen :D
 

Leontienepien

  • #3
Tja, ik zie het niet zitten omdat wij allebei twee linkerhanden hebben. Ook ben ik bang dat we bijv. de muren gaan beschadigen. En dat door het slopen van de tegels de ondervloer helemaal onregelmatig gaat worden.
Vraag me af wat een 'mannetje' voor dat sloopwerk vraagt...
 

Leontienepien

  • #4
Ik wil trouwens nog steeds wel graag weten of laminaat over laminaat kan!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Met een geluiddempende laag ertussen zie ik hier geen probleem in.
 

Torching Vark

  • #6
Ik vraag me eerder af of laminaat in een ruimte waarin (regelmatig) gemorst kan worden met vloeistoffen laminaat wel handig is. Laminaat is vrij vochtgevoelig, de reden dat ik juist geen laminaat in de keuken heb gelegt. Er zijn plastic varianten voor vochtige ruimtes tegenwoordig.

Een alternatief waar ik toen nog aan heb zitten denken is laminaat met een echt houten toplaag nemen en aflakken met een flexibele lak. Maar ik weet niet hoe dat zich houdt, aangezien laminaat 'los' ligt. Zeker als het als sandwich gelegt is beweegt het natuurlijk. Is het nog een idee wel hetzelfde laminaat te leggen, maar alleen de keuken te lakken? En dan even een bescheiden drempel aan te brengen op de scheiding om het gelakt/ongelakt te breken? Ik zou wel even wachten tot een ander zijn idee hierover heeft uitgesproken voordat je er iets mee doet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Er zijn onderhoudsmiddelen die tevens de naden veel minder gevoelig maken voor vocht, de naden worden a.h.w. geïmpregneerd.
 

Torching Vark

  • #8
Hmm, werkt dat ook als er een compleet glas of een fles yoghurt valt? Ik weet niet hoe dat bij de poster zit maar het gebeurt bij ons nog wel eens. In dit geval heb je dan ook nog te maken met een ondervloer (tegels waar het water helemaal op blijft liggen. Dan zou je dus eerst het gehele laminaat moeten impregneren.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Op de tegels komt het in dit geval niet terecht, er hoort een isolatielaag onder het laminaat, het effect is natuurlijk wel hetzelfde.
Wanneer bij vocht dit direct wordt weggehaald is er niet zoveel kans dat het laminaat dit vocht op kan zuigen.
 

Torching Vark

  • #10
Helemaal gelijk over de folie. Even een kronkel in mijn hoofd, op het oude laminaat zou ik nl geen vochtwerende laag leggen. Als er dan nog vocht tussen het oude laminaat zit of op een bepaalde manier tussen komt kan het niet meer weg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Geen folie ertussen betekent bij vochtoverlast een dubbeldikke laag laminaat :?
 

Torching Vark

  • #12
Por qué? Als het goed is zit er zo'n laag onder de eerste laag laminaat. Volgens mij is een extra laag toevoegen eerder vragen om problemen dan ze voorkomen. Of bedoel je dat als je iets krijgt dat dan direct beide lagen de klos zijn? Dat klopt natuurlijk.

Maar ik zou het toch liever merken als ik vochtproblemen had dan er achter komen dat ik op een rotte ondervloer loop. Krijg je een situatie: "Héé, wat veert dat laminaat lekker, alleen een beetje merkwaardige geur..."
 

Lance

  • #13
Dit is zeker wel mogelijk maar wel met een ondervloer van min. 6mm dikte.
Een goede kwaliteit laminaat is bestand tegen water, maar deze vind je niet echt in een bouwmarkt.

Let er wel op dat de tussenlaag van het laminaat van HDF (groen) is.
Dan kun je de minste problemen oplopen.

Je doet er wel goed aan om het laminaat om de 4 à 5 weken een keertje te dweilen met een verdunde laminaat polish, deze haalt het statische effect weg.
En brengt toch een extra bescherming aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu