Kruipruimte ventileren via dak

Thijss

  • #1
Onze kruipruimte (tussenwoning) wordt alleen aan de voorgevel geventileerd, aan de achterzijde ivm een uitbouw op zand niet.

Nu treedt in de eerste meter vanaf de voorgevel condensatie op. De woning wordt nog verbouwd, dus we stoken nog niet als dit wel gebeurd zal het erger worden.

Nu kan ik nog eenvoudig een extra afvoerleiding (rond 75mm) meenemen in de leidingschacht voor het ventileren van de kruipruimte. De leiding loopt dan van achterin de kruipruimte naar het dak.

Zou dit gaan werken? Alterntieven?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Een buis van 75 mm zal niet veel doen. Zou je iets op die buis monteren waardoor je meer ventilatie zou krijgen. Wie weet. Wat voor een vloer ligt er.
 

Thijss

  • #3
Zou er een windventilator op kunnen zetten. Alternatief is een tweede buis rond 75. Een normaal rooster is niets meer aan doorlaat. En dit past nog net in de leidingschacht

Er ligt een betonvloer, in de woning ps combi en in de uitbouw beton op zand met borstwand.

Er is een risico op optrekkend vocht doordat de vloer tussen de gemetselde fundering ligt.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Optrekkend vocht is iets anders dan een slecht geventileerde kruipruimte. Is die gemetselde fundering niet volgens de normen gemaakt kan je ventieleren wat je wil het zal maar een heel heel klein beetje helpen.

Die geïsoleerde vloer zal wel op de betonnenfundering liggen en via beton zal geen vocht omhoog komen.
 

Thijss

  • #5
Ik zie het ook als een risico het gebeurt nu nog niet.

De oude situatie was een gemetselde fundering met een houten vloer. In de nieuwe situatie is de fundering verbreedt zijn er wandjes opgemetseld aan de binnenkant naast de woningscheidende wand en hierop is een ps combi vloer gemaakt.

Doordat nu de vloer is geïsoleerd en aan de achterzijde geen ventilatie meer zit is de vochtbalans veranderd. De condens slaat neer tegen de voorgevel hier is het kouder zou het helpen deze ook te isoleren? Of is het aanbrengen van ventilatie naar het dak beter?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Wat je zou kunnen doen is de temperatuur en de luchtvochtigheid meten.
Isoleer je die muur zal deze door de warmte van binnen uit warmer blijven, denk ik.
Als je aan de straat kant de isolatie zet zal dat, omdat deze aan de koude kant wordt gezet, effectiever zijn, denk ik.
Al meer getypt. Condenseren is zeer kritisch. Kijk naar de spiegel in de badkamer bovenzijde is schoon onderzijde beslagen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu