Kruipruimte isoleren

Arjan1

  • #1
Goedendag,

Ik heb vloerverwarming, betonnen vloer, en een kruipruimte van 60-70cm.
De vloer is van onder geisoleerd met piepschuim.

De bodem is zand en is altijd erg vochtig.
Ik heb zomers veel last van vochtige vloer en altijd veel pissebedden in huis.
Onder aan de vloer isolatie hangen veel druppels.

Ik zit te denken om de kruipruimte van onder tot boven vol te spuiten met isolatie chips maar ik lees veel verschillende resultaten op het net.

Wat is jullie mening?

Bedankt
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Slecht plan. Eerst maar is iets meer info. Hoe dik is die isolatie? Ergens zit of doe je iets niet goed. Ventilatie kruipruimte of ventilatie in de woning zelf.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Controleer ook op kieren en naden in de vloer. De enige verbinding die er mag (moet!) zijn is de ventilatie naar buiten toe.

Kruipluik is een bekend lek. Die moet dampdicht zijn en aan de onderkant geisoleerd.
 

Arjan1

  • #4
Er zit onder piepschuim onder, op elke 50cm afstand zit een verdikking van 25cm dik en 45 cm breed, daar tussen is de isolering een 10 cm dik.

In de zomer als het warm word, word de tegelvloer klam tot vochtig. In de winter met de houtkachel aan, is de luchtvochtigheid erg laag, 30-35%.

Het grondwater staat hier hoog, de zandbodem in de kruipruimte is altijd nat.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Bedankt voor je antwoord nu nog antwoord op de vraag kruipruimte geventileerd?
Voor jouw info bij mij broodjesvloer, geen isolatie bijna altijd water in de kruipruimte en geen verontrussende dingen wel mieren.

Als jouw vloer in de zomer klam en vochtig word zal dat gebeuren met snelle temparatuurswisselingen. De vloer is koud en de lucht is warm en vochtig deze condenseerd op de tegelvloer. Waarschijnlijk zijn de tegels niet poreus, dus nemen geen vocht op, en je krijgt een vochtig laagje.
 

Arjan1

  • #6
De kruipruimte is geventileerd.

Zal een laag schelpen helpen dan? Om de vocht tegen te houden zodat dat niet opstijgt?
Er hangen nu druppels onder aan de isolering.
Zal dit tegen pissebedden helpen?

En tegen vocht op de tegels misschien een vochtvreter aanzetten 'snachts?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Het vocht in huis komt waarschijnlijk ergens anders vandaan. De vochtigheid in de kruipruimte heeft hier weinig mee te maken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
De isolatie onder de vloer is een soort damprem daar gaat geen vocht van onder naar boven je woning in. Realiseer je dat vocht of een warmte stroom van warm naar koud gaat.

Het water hangt onder tegen het schuim en gaat niet verder omhoog het schuim in. Ventilatie in de kruipruimte kan dit water laten drogen

Is de fundering van beton en deze staat in het water zal het water niet via het beton in jouw woning omhoog trekken.

Nog maar eens de temperatuur en de luchtvochtigheid meten als de pissebedden in de woning actief worden.

Kijk is om je heen en vergelijk de ventilatie openingen van de kruipruimte met de woningen in jouw omgeving.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Wgb schreef:
Realiseer je dat vocht of een warmte stroom van warm naar koud gaat.
Je kan ook een vochtstroom krijgen door dampdrukverschil. Daarom is de kruipruimteventilatie zo belangrijk. Als die ontbreekt of onvoldoende is, kan er een hoge dampdruk ontstaan waardoor het vocht het huis in geperst wordt ("optrekkend vocht").
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu