Kruipruimte groter maken door hamerboor veilig?

Witje75

  • #1
Ons kruipruimtegat is maar 40x50 cm. Het luik is 50x70.
Ik heb eronder gekeken, maar het luik ligt mooi tussen de dragers/liggers in, dus zou het gat zou een stuk groter mogen zijn. Het gaat om een broodjesvloer van beton, huis uit '74 zonder isolatie. Graag zou ik de kruipruimte willen isoleren met platen van 60 cm breed, maar dat lukt nu dus niet.
Daarom heb ik met een hamerboor het gat groter gemaakt.
Er zit geen metaal in de beton, en het viel me op dat het makkelijker was dan ik verwacht had om het gat groter te maken. Er kwamen scheuren in het beton, en braken stukken af. Dus ik hoefde niet de hele grens te boren. Maar nu vraag ik me af, was dit eigenlijk wel veilig? Zou het kunnen dat er nu verderop in het broodje ook scheuren zijn gekomen? Of gebeurd dat enkel op een paar cm vanaf waar je boort?

Het punt is dat over een paar maanden de dekvloer wordt vernieuwd door een klusbedrijf,om daar vloerverwarming in te leggen. Zou er nu meer kans zijn dat het broodje dan zal breken? En is het risico dan voor dat ene broodje, of voor de hele vloer?

Graag wil ik dit weten, omdat ik het kruipruimtegat aan de andere kant van de woning ook groter wil maken.
Als dit niet veilig is, zal dit op een andere manier moeten. Ik heb helaas enkel een kleine haakse slijper. Lijkt me dat het daar niet mee zal gaan.

Ik hoop dat ik geen schade aan de vloer heb toegebracht.

Hoe denken jullie daarover?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Alle schade zou nu in ieder geval zichtbaar moeten zijn. Kijk dus aan de onderkant goed waar scheuren te zien zijn.

Plaats ook eens wat foto's.

Ik snap je bezorgdheid. Met een hamerboor maak je best wat harde klappen waar de broodjes niet tegen kunnen. Als er niet teveel scheuren in zitten zal het vast geen kwaad kunnen. Spring maar eens goed op die plek ;)
 

Witje75

  • #3
Ik ben er onder gekropen met een lamp, en gelukkig lijken er niks geen scheuren te zijn. Fijn dat ik er dan vanuit mag gaan dat er geen schade is.
Dan ga ik ook maar het andere gat op dezelfde manier groter maken.
Bedankt voor het meedenken.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Toch wel met een accu-lamp en met iemand die kan ingrijpen als er iets mis met u gaat.
Ook een boorhamer gebruiken waar een beveiliging achter zit.
 

Witje75

  • #5
Ehm, het was bij het kruipluik, dus daar hoefde ik maar net voor onder de vloer. Maar ik ben nu met isolatie bezig, dus dan moet ik wel 6 meter van het luik vandaan. Ja, dan is er iemand die bij het luik zit. En ik heb m'n mobiel mee. Verder ligt er overal zeil, dus droog,(overal voorzichtig gecontroleerd) en heb ik dus wel 2 elektrische lampen mee.
Of de hamerboor beveiliging heeft of niet weet ik niet. Maar ik gebruik een beitel erin, dus hij draait niet rond. Lijkt me veilig, hij kan niet ineens hard rond gaan draaien als hij vast zou komen te zitten.

Over de isolatie nog wel een vraag: Ik ga pir platen plakken, en in de tussenruimte (tussen broodje en pirplaat) glaswol met aluminiumkant naar boven stoppen, zodat het zo goed mogelijk geïsoleerd is. Over een paar maanden wordt de oude dekvloer vervangen door een nieuwe. Dan komt er dus nat cement op de broodjes te liggen. Zou dit invloed kunnen hebben op de glaswol? Oftewel, zou het glaswol nat kunnen worden hierdoor? De pir platen worden met aluminium tape aan elkaar vast gemaakt, dus als daar vocht tussen komt kan het nergens heen. Duurt de uithardtijd misschien dan ook langer dan dat er geen isolatie onder zit?

Nog een tip:
Over schelpen (die onder plastic zeil liggen) teigeren is echt niet prettig. Nu de achterkant van een kast, zo'n dun boardje die aan de ene kant ruw bruin is, aan de andere kant heel glad is erin gelegd, en een paar oude trespa planken,(onderkant van de trespa beplakken met anti slip) en nu hoef ik niet meer te teigeren, maar glij ik door de kruipruimte, door me aan de liggers op te trekken. Dat werkt zoveel sneller, en fijner! En daardoor ook minder kans dat het plastic zeil scheurt als ik erover moet. Schelpen zijn best scherp.
 

Franc1234

  • #6
Een broodjesvloer heeft betonnen liggers. Deze liggen vaak om de 570-600mm. Hiertussen liggen er vul elementen (broodjes). Tegenwoordig zijn deze broodjes van tempex. Vroeger was deze vulling van een poreus type betonsteen (vaak ook met luchtkamers ertussen)
Het kruipluik ligt altijd tussen de zware voorgespannen liggers.

De afmeting die u aangeeft moet makkelijk in de lengterichting tussen de liggers passen. U heeft hier de vul elementen weggebroken. Omdat dit wat poreuze elementen zijn met luchtkamers, zal dit eenvoudig weggebroken kunnen worden.

Welk type vloer wordt er aangebracht? Als het zand cement is zou ik me niet zoveel zorgen maken. De broodjes hebben als het goed is in uw situatie luchtkamers, en dat ventileert voldoende. gietvloeren daarentegen wel. Dat is vloeibaar, en zal in je isolatie terecht kunnen komen
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
In een besloten ruimte zoals een kruipruimte mag je geen 230V apparatuur gebruiken.

De meeste amateurs zullen zich er niks van aantrekken, maar ik waarschuw je toch even.
Meer info vind je bijvoorbeeld hier.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Controleer inderdaad bij een dunne afwerkvloer of er geen kieren zijn. Maar dat moet toch, anders "gaat er meer in dan je denkt". Zandcement is heel droog, daar lekt niets van weg. De vloer droogt vooral naar boven toe.

Slimme tip van die trespa platen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu