Kruipkelder isoleren

Kjiratsiekoedel

  • #1
In heb vandaag de kruipkelder geïsoleerd door glaswol tussen de balken aan te brengen. Dit betreft de vloer onder de woonkamer. Het huis is van 1958.

1. Stom, maar ik twijfel of 't nu goed gedaan is. De isolatie zit strak tussen de balken in. Aan de kopse kanten heb ik een kier vrijgelaten om zo nog eventueel vocht te kunnen laten ventileren. Is dit correct? Of moet ik die kieren nog opvullen?

---

De vloer van de hal kon ik niet isoleren omdat hier geen balken zitten, maar gemetselde holle rode stenen. Hierdoor is het plafond van de kruipruimte dus glad.

2. Ik wil dit deel ook nog isoleren (indien nuttig). Hoe kan ik dat het beste doen (en 't nog leuk houden voor de portemonnee)? Om onder de vloer van de hal te komen moet ik een smal poortje door dus platen van 60cm breed passen niet.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ga je met de lucht uit de kruipruimte de ruimte tussen onderzijde vloer bovenkant isolatie ventileren verlaag je de isolatiewaarde. Dicht maken dus.
Glaswol is dampopen dus het vocht kan door de isolatie naar de kruipruimte trekken.
 

Kjiratsiekoedel

  • #3
Ik was vergeten te zeggen dat 't een aluminium laag heeft met spijkerflens. 't Glaswol is dus dampdicht. Maar ik kan dus wel de randen opvullen met glaswol zonder aluminium laag om 't zo toch dampopen te houden en winddicht.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe is de isolatie aangebracht met de folie tegen de houten vloer of met de folie aan de onderzijde en hoe dik is die laag glaswol?
Wordt de kruipruimte geventileerd en hou schat je die ventilatie in. Of hoeveel gaten zijn er en wat zijn de afmetingen van die gaten.
 

Kjiratsiekoedel

  • #5
't Glaswol is 12cm dik, de alukant zit onder (ik weet dat andersom beter is, maar dit brengt veel makkelijker aan & ik kan nu zonder jeuk door de kelder kruipen). De ventilatie zit aan de kopse kanten. De kieren wisselen wat tussen de 3 en 5cm.

Aan de voorkant van 't huis zitten twee ventilatieroosters, 5cm opening. Achter zitten er ook twee met 10cm open. De ventilatie schat ik matig tot redelijk in. Het huis staat De Bilt. De grond is vochtig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ventilatie openingen dicht maken je verlaagd de isolatie waarde van het pakket. Het heeft ook geen zin omdat het condens ontstaat op de alufolie. Van de winter is kijken of er inderdaad wat water op je alu.folie licht.
 

Kjiratsiekoedel

  • #7
Ok, ik zal van de winter kijken. Maar hoe komt 't dat de isolatiewaarde wordt verlaagd als ik nu de ventilatieopeningen juist dichtmaak?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Sorry verkeerd geschreven. :oops:
Ventileren verlaagd in deze situatie de isolatiewaarde.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu