Kromme bankirai plank terug recht maken

Karine

  • #1
Ik heb op mijn terras van bankirai één plank zitten waar de laatste halve meter van krom is getrokken.

Het terras ligt nu één week en de betreffende plank is na enkele dagen kromgetrokken op het uiteinde, waar zij niet vastgemaakt was.

Kan ik dit uiteinde nog terug recht krijgen ?
IK dacht van mijn auto eens een nachtje hier te laten opstaan, misschien dat dat zou helpen ?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met het gewicht van een auto wordt de plank wel naar beneden gedrukt maar de spanning in het hout wordt er niet mee weggehaald.

Ik denk dat er niet anders op zit dan te plank te vervangen of hem vast te schroeven hoewel dat laatste een hele klus kan worden door de grote spanning die in dit hout voor kan komen.
 

Karine

  • #3
Is er geen manier dan om de spanning terug weg te krijgen?
Misschien in de zon leggen of zo?
 

Erstas

  • #4
Kan je de plank nog eruit halen? Zo ja, draai hem om en schroef hem vast zoals die nu ook vast zat (het laatste kromme gedeelte dus niet) .
Laat de plank nu een paar dagen zo liggen (of zet de auto er een dag op) en schroef hem daarna helemaal vast.
 

H@ns

  • #5
Onmogelijk! Hout dat krom is in de lengte blijft krom trekken, dit is namelijk reactiehout. Hout waarvan de boom scheef gegroeid is zodat de vezels aan een kant langer zijn dan aan de andere kant.

Vervangen is de enige optie die je hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu