Kozijnen overschilderen met witte verf

Art84

  • #1
Hallo,
Wij willen na ca 12 jaar onze gelakte kozijnen (binnen) voorzien van witte verf. De kozijnen zelf zijn nu voorzien van enkele lagen zijdeglans blanke lak. E.e.a. zit behoorlijk goed vast want met een schraper is het er nauwelijks af te krijgen. Nu is mijn vraag is het mogelijk om de laklaag goed te schuren en daaroverheen een á twee lagen supergrondverf en dan de twee lagen witte verf er overheen. Of kan de grondverf niet over de laklaag heen en zo niet waarom niet? :!:
Alvast bedankt voor de reactie(s)
 

Fiesiekus

  • #2
Als die laklaag echt goed is, is er geen enkel bezwaar tegen uw werkwijze. Wel eerst goed ontvetten. En zoals u voorstelt: kwaliteitsverfsoorten toepassen.
 

Kloek77

  • #3
Grondverf hoeft helemaal niet;
gewoon ontvetten, licht opschuren, stofvrij maken, overlakken.
 

Art84

  • #4
Alvast bedankt voor jullie snelle reactie.
Daar ik het zelf nogal glad wil hebben moet ik hier en daar toch nog plamuren. Kan ik dat na dat ik de laklaag opgeschuurd heb doen of na de eerste grondlaag?
:roll:
 

Fiesiekus

  • #5
Beide, maar dan moet er wel een grondlaag over de plamuur. Lak over plamuur schijnt niet goed te hechten.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
U kunt ook verdunde voorlak ( 10-15% ) gebruiken.

Zoals het standaard schoolsysteem voor nieuw werk zegt:

Gronden
Schuren
Plamuren
Schuren
Voorlakken
Opschuren
Aflakken

Als u het goed glad wilt hebben is alleen plamuren geen optie. Plamuur vult oneffenheden op, maar daar heeft u niets aan indien u het niet op de juiste manier schuurt: waterproof dus, dit geeft verreweg het gladste resultaat.
 

Art84

  • #7
Waar ik dan zelf aan zit te denken is machinaal schuren met korrel 80 of zo. Dan één laag grondverf. met de hand schuren korrel 100 of 120 eventuele oneffenheden plamuren. hand schuren met 100/120. waarschijnlijk nog een grondlaag daar het hardhoud bruin is. weer schuren met de hand korrel 120 of 180 en vervolgens twee laklagen S2U satin met tussendoor handmatig geschuurd met korrel 180 eventueel waterproof geeft ook minder stof. Het zit namelijk in de woonkamer.
Mocht ik nog ergens een denkfout maken hoor ik het graag het gaat namelijk om nogalwat kozijnen .
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #8
Maak het uzelf makkelijk:

Schuren met 80 is bedoelt om in korte tijd een verflaag te verwijderen. Zoals ik al eens eerder schreef: het oppervlak ziet er dan uit als berg en dal. De houtharen staan letterlijk "overeind".

Omdat de verflaag zoals u zelf schrijft behoorlijk vast zit, heeft het geen zin deze met 80 te lijf te gaan: 120/150 is voldoende.

Daarna kunt u oppervlakte reparatie uitvoeren met een houtvulrep. massa, ofwel een 2-k plamuur. Deze schuurt u op met 150.
De specifieke eigenschap hiervan is dat het zer goed glad schuur- en modelleerbaar is.

Hierover lakt u voor met 10 a 15 % verdunde aflak, en deze laag haalt u licht over met 360 en breng vervolgens de laatste deklaag ( zo noemen wij namelijk de toplaag ) overdund aan.
 

Art84

  • #9
Geweldig,
ben weer een heel stuk wijzer geworden en kan aan de slag. Nu alleen het weer nog wat een beetje mee moet werken.
Allen bedankt voor jullie reacties
:D :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu