Kozijn plaatsen in HSB met houten gevel

Daeiron

  • #1
Hallo,

Ik heb internet al wat afgestruind maar kan nergens echt iets vinden.
Hoe plaats je een kozijn op de juiste manier in het frame van de hout skeletbouw? Hoe snij je de dampopenfolie in bijvoorbeeld? En hoe zorg je voor waterdichtheid?
Ik zie in dat ze in Amerika allemaal 'flashing' gebruiken om alles af te tapen, is dat in NL hetzelfde? En waar kan je die dan vinden?

Zou iemand mij beknopt uit kunnen leggen wat de standaard hiervoor is?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Tja, in principe zijn dit standaard bouwkundige oplossingen. In elk bouwkunde boek en in standaarddetails te vinden. Waterdichting doe je door de laagjes goed te plaatsen. Rondom kozijnen DPC.

De term Flashing ken ik niet. Heb je een detail waar dit genoemd wordt?
 

Daeiron

  • #3
Deze bv:


Youtube staal vol met die Amerikaanse manier.

Heb je toevallig een linkje met hoe het dan in Nederland wordt gedaan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Zo te zien tapen ze alles aan de buitenkant af. Dat is hier niet gebruikelijk. En ook niet nodig, water loopt vanzelf naar beneden, dus als je de laagjes goed doet, is het waterdicht genoeg.

Wat voor bekleding komt aan de buitenkant?

Ik kan helaas geen filmpjes vinden over DPC-folie. Zo ziet dat eruit:
1.jpg
 

Daeiron

  • #6
Aan de buitekant komt denk ik syberisch lariks rabat. De DPC folie snap ik wel, maar hoe dat gedetailleerd eruit zou zien zie ik nog niet helemaal.
Is het slim om de dampopenfolie (kruislings insnijden) een stukje naar binnen te vouwen en dan DPC folie verticaal en onderaan te plaatsen. Dan het kozijn met compriband erin. Kan ik die dan het beste vastzetten met schroeven (en plamuur je die later weer weg?). Ik zou het op prijs stellen als iemand een tekeningetje of uitleg in detail zou kunnen geven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu