Kozijn maken voor glas-in-lood voorzet raam

Patrick-O

  • #1
Ik heb op mijn overloop een soort van dakraampje zitten. Het raam zit als het ware verzonken in de wand. Tussen het raam en de schuine wand zit nu ongeveer een ruimte van 15 centimeter diep.



Ik wil hier een glas-in-lood paneel / kozijn voor gaan plaatsen. Het glas-in-lood paneel komt dan op de schuine wand en dus voor het bestaande raam. Tussen het glas-in-lood raam en het dakraam blijft dus dan een loze ruimte over.

De afmetingen van de opening waar het raam voor moet komen is 104 x 50 centimeter. Hier wil ik een kozijn voor maken waar het glas-in-lood paneel in moet komen. Hoe kan ik dit het beste aanvliegen? Ik heb eerlijk gezegd nog nooit eerder en kozijn gemaakt. Op Marktplaats kom ik vaak panelen tegen die al in een kozijn zitten. Vaak net wat te groot maar qua maatvoering redelijk in de buurt. Kan zo iets bijvoorbeeld als basis dienen of is dat onbegonnen werk? Vast dank voor alle adviezen!

 

Patrick-O

  • #2
..nog even ter aanvulling. Ik heb een glas-in-lood paneel op het oog.



De afmetingen van het kozijn om dit paneel zijn 106 x 45. Zou dat als basis kunnen dienen? Waar moet ik dan aan denken om het passend en mooi te maken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zelf een kozijn maken kan best. Er is raamhout te koop, dat hoef je alleen in de hoeken te verbinden. Best te doen als je al houtbewerkingservaring hebt.

Je kan volgens mij glas in lood niet schuin hangen, dan zakt het uit :idea:
 

Patrick-O

  • #4
Ik was eigenlijk van plan om het glas-in-lood in het bestaande kozijn (zoals ik het op marktplaats ga aanschaffen, dus zoals op bovenstaande foto) te laten. Deze wil ik dan vervolgens in de raamopening monteren en met raamlijsten afwerken. Of is dit niet aan te raden? dat leek mij de makkelijkste weg.

En van dat uitzakken was mij eerlijk gezegd onbekend :? Ben benieuwd of er hier mensen ervaring mee hebben
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Glas in lood gaat zakken als het schuin hangt.
Er is wel een manier om dit te voorkomen, er moeten dan stalen steunen over de loodprofielen gelegd worden, dat kan aan beide kanten maar de zichtkant is het makkelijkste, aan de andere kan moeten er strookjes op het lood gesoldeerd worden waarmee de stalen pennen vastgezet worden.

Mooie dunne en sterke stalen pennen zijn te maken van de baleinen van een paraplu, eventueel schilderen in de kleur van het lood.
Als e.e.a. netjes gebeurt is er op een paar meter hoogte niets van te zien.
 

Patrick-O

  • #6
O balen zeg. Dat uitzakken had ik geen idee van. Maar is dat zelf al het geval als ik het raam schuin plaats? Het komt onder een niet al te scherpe hoek. Niet dat het horizontaal wordt geplaatst of iets dergelijks.

Met andere woorden, gaat het paneel zelfs onder een niet al te scherpe hoek al uitzakken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Ja, zoals de hoek op de bovenste foto is gaat het glas ook uitzakken, als u 2 steuntjes maakt, verdeeld over het glas zou het misschien goed gaan.
Stel dat het niet goed gaat dan is het vrij eenvoudig weer plat te maken maar dan moet de glasplaat er wel weer uit, zet de glasplaat zodanig vast dat hij gemakkelijk te verwijderen is.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
In afwachting op montage heb ik een paar glasinlood-ruitjes schuin tegen de muur staan. Ik moet ze elke paar maanden even omdraaien omdat ze uitzakken :roll:


Ik snap niet helemaal wat je nu wilt. Is de bedoeling om een gekocht raam aan te passen of passend te maken :?:

Soms hangt men glasinlood op aan twee kettinkjes voor het glas. Je kan het ook in dubbel glas laten zetten, dat kan wel schuin. Wat voor glas zit er in dat dakraam?
 

Patrick-O

  • #9
k snap niet helemaal wat je nu wilt. Is de bedoeling om een gekocht raam aan te passen of passend te maken Question
Ik zoek bij voorkeur een paneel wat al in een kozijn zit eb die bij benadering de juiste buitenmaat heeft, 104 x50. Deze heb ik inmiddels gevonden:



Bovenstaand paneel heeft een afmeting van 99x45 (buitenmaat). Dat zou ik volgens mij passend kunnen maken in de schuine wand voor het bestaande raam. Vervolgens timmer ik er en sierlijst omheen.

Ik twijfel nu echter door dat uitzak verhaal. Daar heb ik geen rekening mee gehouden.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Google is op glas en lood. Daar is zeer veel informatie. Zelf maken enz. Je kan daar ook is gaan buurten neem ik aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu