Kozijn beitsen

LinkeLoutje

  • #1
Hi, het viel mij zojuist op dat de verf wat versleten was in de hoek van het kozijn van de badkamer. Hierdoor lijkt er wat vocht in het hout te zijn gekomen.

Mijn gevoel zegt dat wanneer ik dit direct schilder ik het vocht opsluit waardoor het probleem niet opgelost wordt? Drogen lijkt me vrij lang te duren. Is het een optie om het in de beits te zetten en gebruik te maken van de vochtregulerende werking? Of heeft normale grondverf hetzelfde effect? Dan eventueel over een paar maanden overschilderen?
 

De Bob

  • #2
U kan het proberen met een hoge vochtregulerende buitenbeits.

Zo worden ook wel schuren die niet kurkdroog zijn behandeld.

Maar gewoon laten drogen is natuurlijk altijd het beste.
Ventileren,verwarming enz.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Met een verfkrabber de hoek schoon krabben, een tijdje wachten tot het hout droog is, gebruik hiervoor een vocht meter.
Zorg intussen voor zoveel mogelijk ventilatie.
U kunt na droging schilderen met een goede grondlak, die kan, indien nodig een jaar overstaan, daarna schilderen met een vocht-regulerende verf.
 

LinkeLoutje

  • #4
Dank! Goed luchten en drogen is lastig. Ik moet toch douchen en het kozijn wordt daardoor iets vochtig, vandaar dat ik hoop het iets te kunnen beschermen met een grondlak of een beits.
Op de grondlak staat niets over een vochtregulerende werking (flexa expert voor binnen. Mag ik dat noemen eigenlijk?). Zou ik deze wel kunnen gebruiken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Een keer douchen zegt niet zoveel, het vocht dat neerslaat is heel weinig, bij goed ventileren is dat zo weer weg.
Het gaat om het vocht in het hout, als het vochtgehalte te hoog is zal de verf minder hechten, verf dat niet hecht beschermt ook niet.
 

LinkeLoutje

  • #6
Ok bedankt! Ik hou de komende dagen het raampje open. Er komen ook weer warme dagen aan, dat zou al moeten schelen. Ik begrijp dat het percentage onder de 20% moet liggen voor het in de grondverf mag, zo'n metertje dus kopen maar.
 

De Bob

  • #7
Dat stelde ik al, laten drogen of hoog vocht regulerende buitenbeits, dat laat de vocht eruit.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Wat is er mis mee wanneer ik een paar woorden gebruik die jij ook geschreven hebt?
 

De Bob

  • #9
Niets, Ik heb het over beits en drogen.

Wat ik al schreef, niets anders.
 

LinkeLoutje

  • #10
Haha jullie worden beide bedankt ;)
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu