Koudwaterthermostaat

KeesPieters

  • #1
Beste mensen,

Mijn Intergas H22 ketel doet niet wat hij moet doen. Ik krijg wel warm water uit de kraan, maar de radiatoren blijven koud.

Aangezien ik overal lees dat het wellicht een defecte 3 wegklep betreft, heb ik deze reeds vervangen.

Wat me nu opvalt is dat de mano-thermometer (temp van tappot) op 0 graden (of 20) blijft staan, hetgeen mij doet vermoeden dat de koudwaterthermostaat stuk is.

Ik zou nu graag de koudwaterthermostaat willen vervangen, maar heb geen idee waar ik die moet zoeken.

Kan iemand mij aub uitleggen waar dat apparaat in de ketel zit..?

Of misschien een andere oplossing voor dit probleem aandragen..

Alvast bedankt...

 

JeffreyD94

  • #2
Heb je de kamerthermostaat al uitgesloten?
Overbruggen van de kamerthermostaat, direct bij ketel warmtevraag creëren.
 

KeesPieters

  • #3
Hi JeffreyD94,

Ik had voor de zekerheid mijn oude thermometer reeds vervangen door een nieuwe Honeywell round on/off en daarnaast heb ik inderdaad de 6kT en 7kT op de ketel met elkaar kortgesloten.

Ik dacht dat de ketel dan gelijk ging branden, maar dat doet hij niet. Wel zie ik de motor van de 3wegklep in beweging komen, en pas daarna begint de brander te branden.

Maar waar vroeger de temp. op de mano-thermostaat door de ketel op 50 graden werd gehouden, komt hij tot eenmaal tot +/- 50 graden, vervolgens gaat dat water naar de radiatoren en loopt de temperatuur op de mano-thermostaat terug naar 20 graden en blijft daar vervolgens op "plakken"...
 

JeffreyD94

  • #4
Ik heb even de documentatie erbij gepakt via internet.

Het toestel warm zichzelf op tot 50 graden voor het warmwater en wilt zich hierop houden. De koudwaterthermostaat wilt dat het water in de tapdepot op 50 graden gehouden worden.

Aansluitschema wijst erop dat in rust, dus vraag vanuit tapdepot gevraagd word, het loskoppelen van de koudwaterthermostaat zal dus moeten doorgeven aan de CV ketel dat het tapdepot op temperstuur is, hierdoor zal het toestel moeten gaan branden voor CV, als je nu de oude thermostaat warmtevraag laat generen kun je controleren of de cv nu goed warm word en blijft. Indien dit het geval is, is dus de koudwaterthermostaat defect, anders ligt het probleem ergens anders in.

Staat de regelthermostaat wel hoog genoeg?
 

KeesPieters

  • #5
De regelthermostaat is instelbaar tussen 40-90 graden en is volgens mij goed ingesteld en functioneert. Is deze (regel)thermostaat ook niet alleen voor warm water van toepassing.

Ik zie namelijk dat wanneer ik het warm water laat lopen, de temperatuur oploopt tot maximaal hetgeen ik bij de regelthermostaat heb ingesteld (+/- 80 graden, zie foto).

Het probleem als ik het zo lees is dat de ketel de temperatuur niet op 50 graden wilt houden voor de CV.

Als ik bijvoorbeeld kortstondig de stroom van de ketel onderbreek, dan loopt, zodra ik de stekker er weer in stop, de temperatuur eenmalig op tot 50 graden om vervolgens weer terug te zakken naar 20 graden.

Als ik je goed begrijp zou door het loskoppelen van de koudwaterthermostaat de ketel moeten gaan branden (en blijven branden), zolang ik warmtevraag genereer middels de kamerthermostaat of het kortsluiten van 6kT en 7kT op het moederbordje van de ketel.

Indien dit juist is verwoord, dan rest alleen nog de vraag; waar/hoe koppel ik de koudwaterthermostaat los.

 

Freekcv

  • #6
Die rode lus loshalen op aansluiting 4 en 5
 

KeesPieters

  • #7
Even voor mijn beeldvorming: De koudwaterthermostaat is dus aangesloten op poort 5 en 9, zijnde de rode draadjes.

Mocht deze inderdaad stuk zijn, betekent dit op zijn beurt dat het blokje direct links van de mano-thermometer moet worden vervangen...



...door een nieuwe..?



Volg vervolgens het gele draadje en dan weet ik waar de capillair in moet (onder in de tappot).
 

JeffreyD94

  • #8
Je onderbreekt de rode kabeltjes, 1 is voldoende.
Je vraagt CV vraag via de thermostaat.
Willen de radiatoren nu wel warm worden en blijven dan is de koudwaterthermostaat defect.
Je kan dit dubbel testen door de koudwaterthermostaat terug te plaatsen, nu zal de storing welke je omschrijft terugkomen.
Indien er nogsteeds problemen blijven dan is de koudwaterthermostaat uitgesloten, er dient dus verder gezocht te worden...


Het blokje volgen en je ziet vanzelf waar het capilair inzit (de tapdepot)
 

KeesPieters

  • #9
Hi JeffreyD94,

Bedankt voor je hulp tot dusver. Hoewel het niet direct tot een oplossing heeft geleid, ben ik wel tot nieuwe inzichten gekomen.

Als ik de rode kabeltjes van de koudwater-thermostaat onderbreek, begint de ketel niet te branden. Dus als ik het goed had begrepen, kan ik die KWT uitsluiten als aanstichter van mijn probleem.

Als ik 6kT en 7kT op de ketel middels een draadje kort sluit, gebeurt er in eerst instantie ook niets, maar zodra ik het draadje dan weer weghaal, hoor ik een klik en begint de ketel te branden...

Het valt me ook op dat, zolang de kamerthermostaat warmte vraagt, het vlammetje ikoon op de thermostaat aanblijft en er niks gebeurt (een beetje alsof 6kT en 7kT nog steeds zijn kortgesloten). Pas als dit vlammetje verdwijnt, hoor ik een klik en begint de ketel te branden.

Ik zou het volgende verwachten:
* De thermostaat vraagt warmte,
* Het vlam ikoontje op de thermostaat gaat branden,
* De ketel springt aan,
* Het vlam ikoontje op de thermostaat gaat (tijdelijk) uit zolang de ketel brandt,
* De ketel stopt op een gegeven moment met branden,
* De kamerthermostaat check of het warm genoeg is.

En dat proces zou zich dan moeten herhalen totdat het warm genoeg is in de kamer.
 

JeffreyD94

  • #10
De koudwaterthermostaat laten we even links liggen voor nu.

De regelthermostaat kan gecontroleerd worden als je in het bezit ben van een multimeter, 2 aansluitingen loshalen en hiervan de Ohm waarde meten tussen de 2 pennen, als deze een hele lage weerstand waarde aangeeft is deze ook uitgesloten. (Advies is om wel even spanningsloos te werken.)

Indien de regelthermostaat als voorbeeld op 80 staat maar je meet geen lage ohm waarde, en de CV temp is niet aanzienlijk hoog dan kan je ervan uitgaan dat de regelthermostaat defect is.

Indien de regelthermostaat ook geen problemen geeft met metingen, dan kun je er zeker van zijn dat de printplaat de boosdoener is.
 

KeesPieters

  • #11
Hi JeffreyD94

Zat afgelopen dagen lekker warm bij mijn vriendin thuis, vandaar mijn late reactie.

Ik heb een multimeter, maar moet daar even een 9 volt batterij voor kopen, dat ga ik morgenmiddag doen. Dan zal ik ook gelijk de Ohm waarde meten tussen de 2 pennen van de regelthermostaat en die hier voor je achterlaten.

Je schrijft: Indien de regelthermostaat als voorbeeld op 80 staat maar je meet geen lage ohm waarde, en de CV temp is niet aanzienlijk hoog dan kan je ervan uitgaan dat de regelthermostaat defect is.

Kan ik dat ook spanningsloos meten..?

Vreemd genoeg slaat de ketel heel af en toe aan, en hoor ik dat er warm water naar de radiatoren gepompt wordt, echter dat lijkt niets van doen te hebben met 'vraag' van de kamerthermometer.
 

KeesPieters

  • #12
Bij deze de Ohm waarde terwijl de stekker er uit is. Het maakt qua waardes daarbij niet veel uit of de knop op 40 of op 90 graden staat.

Wat wel opvalt is dat wanneer ik de 2 groene pootjes met elkaar kort sluit als de CV weer stroom heeft, de ketel echt direct begint te branden. Wanneer ik dit weer onderbreek gaat hij ook net zo snel weer uit.

 

Freekcv

  • #13
Je moet de 2 groene draden even los koppelen tijdens het meten.
 

KeesPieters

  • #14
Dank je wel Freekcv,

Dat is inderdaad een ander verhaal :oops:

Onderstaande foto is de waarde met de knop op 90 graden:


En bij deze staat de knop op 40 graden:
 

JeffreyD94

  • #15
Je regelthermostaat is defect.
Je meet namelijk 1579 ohm.
Je geeft tevens aan dat wanneer je ze kortsluit alles begint te werken.
Je kan eerst de kamerthermostaat even laagzetten, en dan draden kortsluiten, nu zal er niks gebeuren voor cv. Zet je thermostaat hoog dan begint hij met branden voor cv. Dan heb je alles uitgesloten en kan je dat onderdeel vervangen.
 

KeesPieters

  • #16
Hi JeffreyD94,

Ik heb al een nieuwe regelthermostaat besteld en hoop dat deze dinsdag binnenkomt met de post. Ik zal hier nog even laten weten of het al dan niet geholpen heeft.

Bedankt voor alle hulp tot dusver...
KP
 

KeesPieters

  • #17
Hi JeffreyD94,

Spring in mijn armen en laat me je een dikke pakkerd geven....

Nadat ik vandaag de regelthermostaat heb vervangen is het weer behaaglijk warm in huis...

Mijn dank is onnoemelijk groot..!

:klusjesman: :super: :prima: :bedankt:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu