Koudebruggen isoleren garage

RichardA

  • #1


Hallo,

Ik ben voorbereidingen aan het treffen om mijn huidige niet geïsoleerde garage te gaan isoleren en te gaan gebruiken als bijkeuken en berging.

Ik wil de wanden isoleren middels 20mm luchtspouw, 70mm PIR en 70mm cellenbeton. Ik hoop hiermee richting een Rc van 3 te gaan. Ik wil niet gaan werken met houten regels en gips omdat de uitbreiding graag de uitstraling van de woning wil geven dat wil zeggen steenachtig materiaal als binnenwand. Dit alles brengt me op een muurdikte van 260mm inclusief bestaand 100mm schoonmetselwerk.

Het probleem waar ik nu nog mee zit is het probleem van koudebruggen tegen de buitenmuur van de bestaande woning aan. Dit is ook schoonmetselwerk. Ter plaatste van de 340mm wand in de achtergevel zit nu dus een koudebrug. Hetzelfde probleem heb ik waar het platdak van de garage de buitenmuur tegenkomt. De verticale koudebrug zou ik eventueel nog kunnen oplossen door het buitenblad door te zagen maar dit is horizontaal niet echt praktisch lijkt me. Als ik voor de buitenmuur ook nog eens een binnenwand zet met isolatie dan wordt de 340mm wand zo'n 500mm wat me ook flink wat ruimte kost.

Zijn er problemen wanneer ik deze koudebruggen laat voor wat het is en het schoonmetselwerk ga stucen?

vraag 2:
Zou het nog mogelijk zijn bestaande buitendeur die in de garage staat te verplaatsen naar binnen waardoor ik eenzelfde negge kan realiseren als de rest van de woning? Boven de deur ligt een stalen hoeklijn dus constructief moet alles wel blijven hangen lijkt me maar is dat kozijn nog te verwijderen uit huidige muur?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Maak je een gasbeton wand voor de bestaande muur van schoonmetselwerk. Opbouw van binnen naar buiten. Gasbeton dikk 70mm, 70 mm PUR, spouw van 20 mm en de bestaande gevelsteen van 100 dik krijg je een Rc van 3.5.
 

RichardA

  • #3
Dat snap ik en had ik min of meer zelf ook al uitgezocht. De vraag is echter of het verstandig is om die koudebruggen daar te gaan onderbreken. Wordt dat normaliter gedaan of is dat te overdreven voor een matig verwarmde bijkeuken en garage.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Geef dan even aan op de bijgevoegde tekening waar je het probleem verwacht.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu