Koudebrug vermijden bij isoleren plat dak

Twitch

  • #1
Hallo,

Ik heb vorig jaar in de berging het systeemplafond eruit gehaald met het plan een plafond van gipsplaten terug te plaatsen. Achter het systeemplafond zat glaswol met spijkerflens en daarachter underlaymentplaten. De glaswol zat niet sluitend tegen het plafond en de underlaymentplaten waren erg zwart geworden (met name rond de afzuiging/ventilatie), dus heb ik het glaswol er ook maar uitgehaald, en het eerst een tijd laten drogen.

Het plan is om op termijn het hele dak te vervangen en PIR isolatie + EPDM aan de buitenkant te plaatsen, maar dat laat het budget het op dit moment niet toe. Omdat het dak er wel erg lelijk uitziet en omdat het er 's winters nogal koud wordt, wil ik in ieder geval weer opnieuw isoleren. De balken van het dak zijn ongeveer 16cm hoog, en ik ben van plan 2x8cm glaswolplaten + dampwerend folie te gebruiken. Ik zit echter met het probleem dat de buizen van de afzuiging/ventilatie een koude brug vormen.



Ik heb begrepen dat ik beter geen smallere buizen kan gebruiken, maar is het wellicht een optie om een rechthoekig kanaal te plaatsen (https://www.ventilatieshop.com/rech...tukken/instortkanalen-hulpstukken-220-x-80mm/)? Deze zijn maar 80mm hoog, dus dan zou ik tussen dit kanaal en het plafond nog 80mm glaswol + dampfolie kunnen stoppen. Zou dit een oplossing kunnen zijn? Zijn er alternatieven?

Groeten,
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het kanaal wat de lucht van binnen naar buiten blaast kan geen koudebrug maken. Die lucht is altijd warm.
Het kanaal waar de lucht van buiten naar binnen komt zal condens aan de buitenkant van dat kanaal ontstaan.
Ik vraag me af in hoeverre dat ook in die ruimte kan ontstaan omdat in die omgeving minder vocht aanwezig is vanwege de damprem.
Heb je het idee dat de spijkerflens optimaal was aangebracht?
 

Twitch

  • #3
Waar op dit moment het ventilatiekanaal zit, zat geen isolatie. Ik dacht dat doorbroken isolatie per definitie een koudebrug was. Als dat niet klopt, heb ik het niet goed begrepen.

De lucht wordt aangezogen door de ventilatieroosters boven de ramen, hier is dus geen apart kanaal voor. Wel ik heb het idee dat de vorige bewoners (ik woon hier nu 1.5 jaar) hier niet echt goed ventileerden. Daarom heb ik ook meteen een ventilatieunit (Orcon MVS-15) in de berging gehangen. Deze blaast de lucht door de dakdoorvoer naar buiten.

De spijkerflens was een beetje rommelig aangebracht: zat niet netjes tussen de balken, en hing ook een beetje naar beneden. De isolatie was overigens ook niet erg dik (~8cm).
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik pas even. :wink:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als isolatie ontbreekt omdat er een kanaal door loopt is dat zeker een koudebrug. Maar dit hoeft nog steeds geen probleem te zijn. In een berging zeker niet.

Als je een ander formaat ventilatiekanaal kiest, zorg er dan voor dat de capaciteit voldoende blijft.
 

Twitch

  • #6
Bedankt voor je reactie. Het kanaal wordt vervangen door een kanaal met dezelfde capaciteit, maar alleen lager and breder. Hierdoor is er ruimte voor isolatie tussen het kanaal en het dak. Dus dan is de koudebrug weg, al is het isolatie wel plaatselijk dunner.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
:prima:
 

Twitch

  • #8
Ik ben inmiddels begonnen, maar zit toch nog met een vraag. Mag het luchtkanaal van de afzuiging aan dezelfde kant van de klimaatfolie zitten als de isolatie? Of krijg ik dan toch weer vochtproblemen?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #9
Beetje late reactie. Als de buis door de isolatie loopt, is het logisch dat de folie er onderdoor komt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu