Koud dak isolatie vervangen door warm dak - moeite waard?

Der-Roedie

  • #1
We hebben pas een oude woning gekocht waarvan de bitumineuze dakbedekking van een aanbouw (8m2) einde levensduur heeft bereikt. In de aanbouw bevindt zich de keuken. Omdat de dakbedekking dus vernieuwd moet worden, hebben we offertes opgevraagd voor nieuwe dakbedekking (EPDM). Ik heb gevraagd om hierin als optionele post "warm dak" isolatie mee te nemen. Hiervoor moeten nieuwe boeidelen worden aangebracht omdat de bestaande dakopstand te laag is. De meerkosten komen daardoor uit op ongeveer 600 a 700 euro.

Het bestaande plafond in de aanbouw is netjes gestuct dus ik heb de gipsplaten nog niet los geschroeft, maar gelet op het hoogteverschil (15 cm) lijkt het erop dat het dak al aan de onderzijde is geïsoleerd. Het liefst haal ik de gipsplaten even los om te kijken maar ik ben bang dat ik daarmee de dampremmende folie (indien aanwezig) beschadig.

Mijn vraag is... is het écht de moeite en de meerkosten waard om de koud dak isolatie te vervangen door een warm dak isolatie? En wordt in dat geval aanbevolen om de isolatie onderaf te laten zitten, of juist te verwijderen zodra van bovenaf wordt geïsoleerd i.v.m. opsluiting van het dakbeschot? De hoogtewinning van 10 cm. is natuurlijk altijd meegenomen!

Alvast bedankt!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat bedoel je precies met hoogte verschil van 15 cm een dakvloer is 2 cm balken willen ook nog wel eens 10/15cm dik of hoog zijn. Meestal werd er tussen de balken geisoleerd wat zou er te winnen zijn?
Zie je een vorm van ventileren rond het boeiboord dat zou je moeten zien als er van binnen is geisoleerd.
Een warmdak hoe dik zou je dat willen isoleren.
Is er geen mogelijkheid om van bovenaf bijvoorbeeld een ontluchting of doorvoer te onderzoeken hoe het dak in elkaar is gezet.
 

Der-Roedie

  • #3
Je hebt gelijk, het hoogteverschil zou door de dikte van de balken niks moeten zeggen... Er zitten wel ventilatiegaten in de boeiborden. Kan dit ook voor een spouwmuur zijn of duid dit zeker op dakisolatie aan de binnenkant? ? Helaas zijn er bovenop geen doorvoeren dus misschien zit er toch niks anders op dan voorzichtig een gat maken in het plafond.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ventilatie van de spouw zou beter niet in de dakconstructie uitkomen.
Als er boven de isolatie en onder de dakvloer voldoende ventilatie is heb je een veilige constructie. Dit kan alleen als de balken en de vloer met ventilatie spleten zijn uitgevoerd. Bijvoorbeeld door klampjes op de balken.

Om op de dakvloer een laag isolatie te maken heeft dan niet veel zin. Tenzij je die ventilatie aan de buitenzijde van het dak ongedaan kan maken.
Toch maar eens goed onderzoeken hoe het werkelijk is gemaakt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu