Koud dak bij nieuwbouw

Morrisch

  • #1
Vanwege beperkte hoogte (plaatsing zonnepanelen + aansluiting bestaande bouw) is een koud plat dak een optie die een hoop problemen oplost. Het levert wel een extra zorgpunt op, het koude dak zelf, want zoals ik overal lees is dit not done voor nieuwbouw maar correct uitgevoerd zou het wel een goede oplossing kunnen zijn. Ik heb het forum al goed doorgespit maar blijf de vraag houden wat de beste koud-dak oplossing is voor nieuwbouw (= ventilatie en vochtafwerking tegen de muren zijn nog vrij te kiezen en correct uit te voeren).

Mogelijke opties die ik zie:

1. Koud dak met ventilatie boven de isolatielaag via de spouw. Dit lijkt me de veiligste optie wat betreft vochtproblemen. De warme/binnenkant dan uiteraard afwerken met dampdichte folie. Om te voorkomen dat er warmte wegventileerd uit de isolatie wil ik PIR platen ipv glaswol tussen de balklaag kunnen toepassen en deze dampdicht aan de onderkant afwerken.

2. Koud dak met klimaatfolie. Als 1. maar dan zonder ventilatie, de isolatie strak tegen het dakbeschot. Gezien de dampdoorlatendheid vd klimaatfolie (toch nog groot) en de nieuwheid van het product zou ik zelf voor optie 1. kiezen. Als ik het goed begrijp moet deze variant niet uitgevoerd worden met dampdichte laag aan de warme kant ivm opsluiten vocht???

3. Combinatie warm+koud dak. Op het dak minimaal isoleren met PIR (4 cm), de rest met glaswol tussen de balklaag tegen het dakbeschot, zonder ventilatie. Afwerken met dampdichte- of klimaatfolie. Idee hiervan is het mogelijke vochtprobleem te verminderen door de isolatie bovenop het houtwerk. Gezien de kosten+extra werk lijkt me dit de minst handige oplossing.

Wat is jullie mening?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik vind het meest veilig is als je een ruimte houd tussen onderzijde dakvloer en bovenzijde isolatie materiaal.
Geen lucht gebruiken van uit de spouw daar zit teveel vocht in, deze dicht maken.
Maak de aansluiting bovenkant muren met het dak zo dat je een laag lucht rondom het dak tussen die ruimte kan laten stromen.
Met een boeideel constuctie kan je zoiets op die manier bouwen. Voordeel is dat je geen dampremmendelaag hoeft aantebrengen en daar ook geen fouten mee kan maken. Let wel op dat je geen vakken maakt met de balklaag. De lucht moet in die ruimte vrij alle kanten op kunnen stromen. Met bijvoorbeeld klossen op de balklaag voor het afschot kan je die openingen maken.
 

Morrisch

  • #3
Dus als ik het goed begrijp is ventilatie via een opening in de boeidelen (1 cm hoogte voldoende?) en een kleine open verbinding tussen de balklaag-compartimenten de beste optie. Wat betreft de dampremmende laag; ik neem aan dat deze gewoon aan de warme kant nog steeds toegepast moet worden (zelfs verplicht?), maar dat de uitvoering minder kritisch is door de ventilatie?

Ik denk wel dat balken voor een significante koudebrug gaan zorgen. Als ik uitga van:

labmda glaswol: 0,032 W/mK
lambda constructiehout: 0,13 W/mK

en de balken ongeveer 1/6 van het plafondoppervlak vormen (bij 170x70 balken op 40cm afstand). Bij alleen verticale warmtetransport ervan uitgaande dat de balken ter hoogte van de bovenkant isolatie de buitentemperatuur hebben, dan is de effectieve lambda (5*0.032+1*0.13)/6=0.048 W/mK. Dat scheelt op Rd-waarde 66%, wat wel significant is. Dan zou een pakket (goede) glaswol van 140mm met Rd=4.4 effectief Rd=2.9 worden. Om dat met een warm dak met PIR plaat te realiseren is niet heel veel dikte nodig...
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Sorry heb even geen tijd voor een antwoord moet daar even goed induiken. Het lijkt mij erg veel.
Damprem verplicht hoe kom je daaraan.
 

Morrisch

  • #5
Dampscherm verplicht werd hier op het forum genoemd.

Verder heb ik toch een minder goed gevoel bij het geventileerde koude dak principe, waar voortdurend inwendige condensatie optreed. De combinatie van koud en warm dak lijkt me dan beter en komt wat betreft de hoogte goed uit. Zoals hier beschreven is inwendige condensatie pakweg beperkt tot vriesperiodes als de isolatiewaarde van het koude dak kleiner blijft dan die van het warme dak.

Mijn voorstel is daarom (van boven naar beneden):
-bitumen
-60 mm PIR
-dakbeschot
-90 mm glaswol tussen balken tegen dakbeschot

Damprem of ventilatie is dan niet nodig als ik het goed begrijp.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik twijfel aan jouw minder goede gevoel. Waarom zou daar inwendige condensatie optreden. De luchtvochtigheid kan niet oplopen omdat er geen vocht wordt opgesloten.
PIR platen met alucachering krijg je in ieder geval weinig vocht richting de dakbedekking.
Waarom balken op 40 cm meestal wordt 60 gebruikt?
 

Morrisch

  • #7
Je hebt gelijk. Maar voorwaarde is dan toch wel dat de boel vanaf de warme kant dampdicht is? Als dat zo is dan kan alleen koude lucht balkenlaag en isolatie van boven indringen en deze zal niet condenseren.

Verder denk ik idd dat PIR platen mocht de damprem aan warme zijde minder correct zijn uitgevoerd minder vocht zullen transporteren dan glaswol.

Wat betreft de hoh afstand; 40cm wordt geadviseerd ivm sneeuwophoping tegen bestaande gevel. Dat is wellicht wat aan de veilige kant. Met 170x70 balken over 340 cm overspanning zou 60 cm hoh ook wel kunnen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
De aannemer en architect zijn verantwoordelijk. Laat hun het dus zelf bepalen. Als ze zelf de expertise niet hebben, moeten ze zelf een (bouwfysisch) deskundige erbij halen.

Een koud dak wordt zo vaak gemaakt, het zou inmiddels wel bekend moeten zijn hoe dit hoort (binnen de keuzemogelijkheden).

Wij kunnen je niet helpen, omdat het uitbesteed werk is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu