Kortsluiting TL aramatuur, voorschakelapparaat?

Fendtgek

  • #1
Vandaag even een probleempje gehad. Had 2 gebruikte lantaarnpalen gekocht, handig wat extra licht op het erf, en vandaag aangesloten. Eerst 1 aangesloten, was even nieuwsgierig hoe het er uit zag, en even later de andere.

De eerste deed het perfect, maar zodra ik de 2de aansloot vloog de ALS eruit. Nog een tijdje aan het testen geweest, en conclusie was dat het probleem bovenin zat. Dus naar boven gegaan, losgehaald, maar er zit eigenlijk weinig techniek in. Een schakelaartje die de stroom afsluit zodra je de kap opent, die heb ik voor nood even doorverbonden, maar daar zat het probleem niet in.

Dan blijft alleen een groot grijs blok over. Is dat het voorschakelapparaat? Een starter kan ik nergens vinden. Is dat blok door te meten of zelfs te repareren?

Lijkt mij een vrij oude, dus is denk ik ook nergens een vervanger te vinden?

Iemand tips?

Foto's:




 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
Een raadsel kan ik alvast oplossen: EVG staat voor "Elektronisches Vorschaltgerät". Daar heb je dus geen starter bij.

Wat voor lampen zitten erin?
 

Fendtgek

  • #3
Philips TLD 18W/ iets van 33 ofzo? is slecht leesbaar.

Op het oog gewoon normale 18Watt TL lampjes.

Zitten 2 in trouwens.
 

Tiho

  • #4
Ik denk dat de EVG ook spanning moet krijgen. Hij is ertussen getekent.

Normaal wordt een paal ook op tijd geschakelt.

Zit er onderin niet ook een opening.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #5
Dit zijn inderdaad gewone T8 TL-lampen. Daar krijg je met een beetje zoeken op internet een nieuw voorschakelapparaat voor kopen als je de oude het niet meer doet.

Schakelklokken voor straatverlichting zitten volgens mij niet apart in iedere lamp maar in een schakelkast ergens in de wijk.
 

Fendtgek

  • #6
En elke VSA die geschikt is voor 2X18 watt is dus geschikt?

Dan zijn er meerdere opties.
- Losse VSA bestellen, kost ongeveer 40 euro.
- Goedkoop TL armatuur bestellen 2X18 watt, en de VSA overzetten, kost 22 euro.
- Nieuwe complete TL armatuur bestellen, kost 42 euro.

Lijkt mij de laatste optie het beste.

Is er nog iets aan te meten of te repareren?
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Meestal staat er in de technische omschrijving van het VSA nog voor welk type lamp of fitting het is. Daar zou je op moeten letten. In jouw geval lamp T8 en fitting G13.

Het verschil tussen optie 2 en 3 is me niet duidelijk, maar een complete armatuur slopen en in de lantaarn zetten is inderdaad een optie. Ik zou in ieder geval weer voor een elektronische VSA gaan. Daarmee gaan de buizen langer mee en je hebt vast geen hoogwerker thuis om ze te vervangen.

Als je je huidige VSA open krijgt, dan zou je op het blote oog moeten kunnen herkennen waar de aardsluting zit. Maar meestal zijn die dingen vergoten. Het enige wat je kunt meten is volgens mij de weestand nul tegen aarde en fase tegen aarde. Dit om te meten of de VSA inderdaad de oorzaak van je aardsluiting is. Maar ik begrijp dat je hier al duidelijkheid over had.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu