Kopse kanten gipsplaten afschuinen?

Inhico

  • #1
Hallo,
Voor de afwerking van binnenzijde schuin dak en plafond gebruik ik wand resp plafondplaten met schuine randen (AK). Bij het plafond kan ik naden/voegen langs kopse kanten niet voorkomen. Overigens ook bij de schuine wand heb ik een snijrand. Alle naden zitten op rachels en het is niet de bedoeling het hele plafond te stuccen.

Vraag is of ik deze kopse kanten/snijranden het beste wel of niet kan afschuinen. Dat wil zeggen als het ware zelf een AK rand aanbrengen. Vervolgens gaas en dan gips erover.
Zo is het bij mij ooit gedaan in de badkamer (door een aannemer) en dat zit nog steeds prima. Alleen wat geklooi gehad met het zelfklevende gaas, dat niet zo zelfklevend blijkt te zijn op de zelf geschuinde kanten. Eigenlijk was ik van plan het weer zo te doen, maar:
Ik lees op internet verschillende meningen hierover, waaronder het advies het vooral niet zo te doen. Niet helemaal duidelijk waarom niet.
Alternatief zou zijn een klein beetje afschuinen, zodat er een v-vormige groef ontstaat en die vervolgens dichtsmeren.
Een derde methode zou zijn met een strook papier over de naad
en vervolgens breed gips erovereen.
Dat laatste zie ik mezelf nog niet doen.

En ik zie opeens ook dat het uitmaakt welk voeggips je gebruikt: zonder cellulose-vezels op karton, met op kaal gips. Dat zou betekenen op de AK-kanten met gips zonder vezels en op de zelf afgeschuinde kanten met vezels.
Tot nog toe gebruikte ik van alles door elkaar, gewoon wat ik toevallig op voorraad had.

Terug tot de kern: wel of niet afschuinen? En waarom?

Alvast dank!

Peter
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Er is ook vierzijdig afgeschuinde gipsplaat :idea:
 

Crxzeeland

  • #3
Zou er een kleine schuine kant aan maken. 3 mm diep en 3 mm breed. Dat die naden op de Rachels zitten in wel een must inderdaad. Ongeveer 1,5 cm van de rand voorzichtig vastschroeven.

Denk dat het ook belangrijk is dat de voegen van de kopse kant niet doorlopen met elkaar. Anders heb je grote kans op een scheur over de hele lengte dat die naden doorlopen. Zoiets


Hopelijk heb je er nog iets aan.
 

Marcn88

  • #4
Naad afschuinen en dan vullen met uniflott dit is een product van kn##f
 

Inhico

  • #5
Dank voor de tips. Inmiddels heb ik ervoor gekozen af te schuinen, vervolgens gaas erover en dan uniflott. Dit gezien mijn eerdere positieve ervaringen met deze werkwijze.
De gipsplaat wordt er ter plekke van het afschuinen wel kwetsbaar van, aangezien daar het karton weg is.

Tot nog toe heb ik gewerkt met 12,5mm platen. Het plafond doe ik met 9mm. Daar overweeg ik de werkwijze van Crxzeeland.
 

WaltervanDijk

  • #6
Ga binnenkort ook gipsplaten met RK en 9,5 mm aanbrengen waarbij ik de ronde langsnaad niet voeg maar een klein beetje kit aanbreng zodat langsnaden zichtbaar blijven.

Op de site van Knauf zie ik de volgende werkwijze voor SKF kopse snijranden (de F beteknt facet oftewel een schuin randje waardoor een v-groef ontstaat met "bloot" gips zonder karton) : uniflott gebruiken en direct in de v vormige voeg aanbrengen ZONDER bewapeningsgaas.

Die werkwijze is voor een amateur zoals ikzelf wel het eenvoudigst en snelste .... en hopelijk sterk genoeg.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu