Koppel accu boor-schroefmachine

Karel Klus

  • #1
Accu boor-schroefmachine : Einhell BAS 14,4
Type accu : Ni-Cd
Artikelnummer : 45.131.61

Mijn vraag betreft het koppel van deze (low budget) machine. Ik kan in de documentatie niet terugvinden wat het maximale koppel is in Nm.

Vraag 1 : Wat is het maximale koppel van deze machine?

De machine heeft 17 standen.

Vraag 2 : Wat is het koppel per stand?

In de handleiding wordt gemeld dat de koppelinstelling afhankelijk is van een aantal factoren.

Vraag 3 : Hoe bepaal ik het optimale koppel voor een schroef van 30 mm in hout?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
3: Gewoon het koppel opvoeren tot de schroef in het hout zit. Het hangt van het sport hout af, de dikte van de schroef, wel of niet voorgeboord, enz..
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
1. Het moet bij de technische gegevens staan wat het maximum koppel is.
2. Het koppel per stand wordt nooit vermeld, dat is ook niet te doen want gebruik van een bepaalde stand hangt af van de dikte en kwaliteit van de schroeven en de hardheid van het materiaal dat u wilt schroeven, e.e.a. hangt met elkaar samen.
3. Zie 2 en ervaring.

De fabrikant van de schroeven kan u vertellen welk koppel u moet gebruiken voor de schroeven, bij dit soort machines kunnen er meestal geen dikke schroeven ingedraaid worden zonder voorboren.

Het type dat u vermeld hebt staat daar nog iets achter?
Graag de volledige gegevens of een foto van het typeplaatje.
 

Karel Klus

  • #4
Het typeplaatje:



De kartonnen afbeelding die op de koffer was geplakt (ik heb de randen bijgeknipt):





De volledige tekst rechtsonder : BAS 14,4 - 2A.

De volledige tekst rechtsboven : Einhell
 

Tiho

  • #5
Eh. Daar staat toch 1 tm 17 nm?
 

Karel Klus

  • #6
Dat zou heel goed kunnen.

Aangezien de stelring 17 standen heeft, 16 voor schroeven en 1 voor boren, was ik er van uit gegaan dat die 17 betrekking heeft op het aantal instelmogelijkheden.

Echter nu je het zo zegt zou het ook betrekking kunnen hebben op de range van Nm's.

Dus dan zou het kunnen zijn stand 1 is 1 Nm, stand 2 is 2 Nm tot en met stand 17 (voor het boren) is 17 Nm.

Dat lijkt me dan wel aan de zwakke kant als ik het maximale aantal Nm's van andere boren zie.
 

Akatar

  • #7
Https://www.youtube.com/watch?v=BszqYa9gKcM
in dit filmpje wordt uitgelegd wanneer een accuschroef en wanneer een slagschroeven draaier incl instelling.


Er is niet gevraagd om een beoordeling van de machine en dat mag ook niet volgens de forumregels, mod.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #8
De kans bestaat dat het bruikbare koppel inmiddels een heel stuk lager is. Want NiCd accu's staan erom bekend problemen te hebben wanneer ze niet op de juiste manier opgeladen worden. Bijv. wanneer ze in de lader gestopt worden als ze maar half leeg zijn (memoryeffect). En als ze ouder zijn en maar weinig gebruikt zit er vaak maar weinig fut meer in, omdat ze door zelfontlading te diep zijn ontladen.

Je kunt moderne LiIon (e.d.) schroef/boormachines nu eenmaal niet vergelijken met een 12 jaar oude NiCd machine.

En wat doet het er ook toe? Voor schroeven gebruik je, zoals hier al genoemd, die instelling waarmee je de schroef zover in het hout draait dat ie goed zit.

Daar kun je niet van tevoren een koppelwaarde in Nm aan vast hangen, dat is tijdens het werk telkens net even anders. Zachter hout dan gaat de schroef er (bij dezelfde koppelinstelling) een stuk dieper in dan bij harder materiaal. Zelfs bij hetzelfde (bijv. vuren-) hout kan het voorkomen dat de schroef er op de ene plek er zó inschiet en op de andere plek niet (bij een knoest bijvoorbeeld).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Het echte koppel is nergens vermeld, wat er nu staat is het aantal koppelstanden.
Deze machine heeft maar 1 electronische geregelde stand, het koppel is daardoor al minimaal, bij 2 standen is het koppel in de laagste stand veel hoger.
Met deze machine is dikke en/lange schroeven indraaien niet te doen in wat dikker hout.
De machine is al 12 jaar oud, de accu's moeten als versleten worden beschouwd.
 

Karel Klus

  • #10
Allen bedankt voor de reacties.

Het is me al wel gelukt om vier schroeven met een lengte van 30 mm in het hout te schroeven. Echter bij twee volgende schroeven kreeg ik de schroeven er niet in zijn geheel in en vrees ik dat de kop van de schroeven niet meer in tact is. Ik heb hierbij steeds de hoogste schroefstand 16 gebruikt. Dit was mede de aanleiding van mijn vraag welk koppel te gebruiken zonder de kop van de schroef te beschadigen.

Kan het zijn dat de kracht na de eerste vier schroeven al zodanig af is genomen dat de volgende schroeven er niet meer helemaal in gaan?
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #11
Als de kop van de schroef beschadigd wordt, is een slecht passend bitje meestal de oorzaak.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
U merk toch zelf wel of de schroeven er niet meer in gaan doordat het bitje doordraait in de kop van de schroef of omdat de boormachine geen kracht meer heeft? In dat laatste geval draait het bitje niet meer.
 

Karel Klus

  • #13
Ik vind het lastig om te bepalen wat de oorzaak kan zijn: een slecht passend bitje en/of een te zwakke kracht. Ik zie wel dat het bitje beschadigd lijkt te zijn (dit bitje van het type PZ 2 zat origineel bij de accu schroef-boormachine).

Ik ga het later nog eens proberen met een nieuw bitje, nieuwe schroeven en de tweede volledig opgeladen accu.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #14
Oorzaak voor een kapot bitje is vaak juist een te hoog ingesteld koppel en/of te weinig druk op de machine. Omdat de boormachine niet slipt als de schroef vast komt te zitten, gaat het bitje in de schroef 'slippen'. Met als gevolg dat de bit én de schroef kapot gaan.

Bij volgende schroeven gebeurt dat telkens weer en binnen korte tijd blijft het bitje slippen en doet vrijwel niets meer. Schroef je op de verkeerde manier dan blijf je bitjes vervangen!

Het is de kunst om te zorgen dat de koppeling slipt en niet het bitje in de schroefkop. Of op tijd te stoppen met schroeven. Daarbij moet je dus ook steeds voldoende druk op de boormachine zetten om te zorgen dat er goed contact is tussen bitje en schroefkop. Maar ook weer niet zoveel dat de schroef breekt.

En dan heb je nog het verschijnsel dat niet alle typen schroeven PZD zijn. Sommige zijn gewoon kruiskop (PH = Phillips), daarin ontbreken de extra groefjes. Ga je met een PZD bitje een PH schroef te lijf of andersom, dan heb je onvoldoende grip en slijten de bitjes en schroeven extra snel. Altijd op letten dat je het juiste bitje gebruikt. Het bitje moet echt, als je het met de hand in de schroefkop steekt, lekker passen zonder speling.

Het koppel liever te laag dan te hoog instellen. Gaat de koppeling slippen dan is dat helemaal niet erg en zet je hem wat hoger.

Oefening baart kunst! :wink:
 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #15
Plaats eens een scherpe foto van het bitje, voor en zijkant. Machine is uit juli 2006. Als dat bitje nog goed is, is het heel weinig gebruikt of van uitzonderlijke kwaliteit.
 

De Bob

  • #16
Als u de machine bij het inschroeven en keer laat doorschieten (doordat u niet genoeg aandrukt) door de kop van de schroef, wordt deze zo beschadigt dat het bitje doordraait.
 

Karel Klus

  • #17
Bij deze wat foto's van het bitje dat meegeleverd was bij de aanschaf van de accu boor-schroefmachine en dat nu beschadigd is:

 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #18
Hoog tijd voor een nieuw bitje.
 

Karel Klus

  • #19
Ik heb al 5 nieuwe bitjes van het type PZ 2 in huis van het merk Rotec. Alsmede nieuwe schroeven met een PZ 2 kop.

Alleen nog de beschadigde schroeven die nu half in het hout zitten er uit zien te krijgen. Ik overweeg om dit met een combinatietang te proberen of met het toch al beschadigde bitje.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #20
En houd uiteraard het bitje exact in het verlengde van de schroef. Plaats je het bitje onder een hoek in de schroeflop, dan slipt het ook snel door.

Ik ken iemand die een boormachine heeft waarvan de handgreep schuin naar achter onder de bovenkant van de machine staat (dus niet 90*). Die man hield bij elke schroef z’n hand op 90* t.o.v. de schroef, waardoor het bitje dus altijd schuin in de schroef stond...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu