Koperen waterleiding rechtsreeks in muur

152jurgen

  • #1
Hallo,

In de badkamer wil ik een koperen waterleiding (15 mm) in de muur inwerken. Ik heb een sleuf uit de muur gehaald en wil nu de leiding erin plaatsen en daarna opvullen met pleister.

De leiding die ik wil plaatsen is niet geïsoleerd met een plastic laag. Kan de leiding ten eerste hier tegen (zoals je geen ijzer rechtstreeks in beton mag plaatsen, daar dit nogal agressief is) en riskeer ik ten weede niet dat dit geluid gaat maken?

Alvast bedankt,

Jurgen
 

Gerrit

  • #2
Niet doen. Beklede buis nemen, of de blanke buis bekleden met flexibele buis.
 

152jurgen

  • #3
Ok, ik geef toe dat dit mij ook het beste lijkt (heb het tot nu toe ook steeds zo gedaan), maar nu de hamvraag...
Waarom?

Jurgen
 

Fiesiekus

  • #4
Geeft chemische reactie tussen bepaalde basische componenten in de gipslaag en het element koper. In buitenlucht onstaat CuO2 (koperoxide) en zo'n laagje beschermt tegen verdere oxidatie. In een (gips) muur is dat niet het geval; er onstaat CuSO4 (kopersulfaat) deze reactie zal steeds verder gaan met alle gevolgen van dien.

Dus leg er even een buisje omheen. Ook beter voor uitzetten en krimpen van de pijp.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
152jurgen schreef:
(zoals je geen ijzer rechtstreeks in beton mag plaatsen, daar dit nogal agressief is)
Ik heb al nooit begrepen waarom alle gebouwen van gewapend beton na vijf jaar in elkaar storten, nu is het mij duidelijk :shock:
 

Pepjo

  • #6
Nooit te oud om te leren, Jan :D
 

152jurgen

  • #7
Ok, thx.

Voor mij mag er een slotje op

Jurgen
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu